Gedachtenexperiment over 'gratis' energie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 96

Gedachtenexperiment over 'gratis' energie

Hallo :D

Ik zit al een tijdje met een gedachten experiment in mijn hoofd over een soort van perpetuum mobile.

Het idee is dat er 'vaten' zijn, die veel drijfvermogen hebben, maar natuurlijk gewoon vallen door de zwaartekracht.

Hier een plaatje:

Afbeelding

Het groene om het water zou dan een vlies o.i.d. moeten zijn waar de vaten wel door heen kunnen maar het water niet. (een van de enige minpunten die ik in dit experiment kan vinden)

Een andere uitvoering van het idee zou ook gewoon kunnen zijn dat deze vaten niet met elkaar verbonden zijn maar dat deze als ze bovenaan zijn in een vrije val naar beneden worden gegooid, maar dan met een touw eraan vast dat aan een generator vastzit. En dat ze onderin d.m.v. een of andere geniale constructie in de put met water worden geduwd waardoor ze met bijna geen moeite weer bovenin komen om weer naar beneden te worden gegooid.

Maar ik ben bang dat ik nog bepaalde aspecten ben vergeten, want zoals ik het met inbeeld zal het grootste probleem zijn om de vaten weer in het water te krijgen zonder water te verliezen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gedachtenexperiment over 'gratis' energie

Maar ik ben bang dat ik nog bepaalde aspecten ben vergeten, want zoals ik het met inbeeld zal het grootste probleem zijn om de vaten weer in het water te krijgen zonder water te verliezen.
Afgezien van je technische probleem heb je nog een principieel natuurkundig probleem. Hoeveel energie zou het kosten, denk je, om zo'n vat tegen de waterdruk in van onder in je put te duwen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Gedachtenexperiment over 'gratis' energie

Ook al zitten er veel mechanische aspecten aan, ik heb het toch naar Thermodynamica verplaatst.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 7.068

Re: Gedachtenexperiment over 'gratis' energie

Zo orgineel is dit idee trouwens niet. Zie voor varianten hier.

Reageer