Springen naar inhoud

[thermofysica] smeltwarmte

• Log in om te kunnen reageren

hartjes

hartjes

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2008 - 12:41

Ik heb met de zoekfunctie een ander topic gevonden dat mijn vraag bijna exact uitlegde, maar ik kom er toch niet uit dus ik stel de vraag gewoon nog een keer.

We hebben aan een bakje met 161,5 g water van 19 C, 37,9 g ijs van 0 C toegevoegd. Het temperatuurverschil dat optrad was 9 C.

met deze gegevens zou je de smeltwarmte van ijs moeten kunnen berekenen. De technisch onderwijs-assistent heeft vanalles neergekalkt maar ik begrijp er niks van:

37,9 water 0 -> 10 C
+ ijs 0 -> water 10 0 C

Q = m . c . ∆T
161,5 . 4,2 . 9 = 6109,7 J
Q = 37,9 . 4,2 . 10 = 159,8 J
------------
4512 J (6109,7 - 159,8)

4512/37,9 = 119,07

dit resultaat klopt echt totaal niet met wat er in de binas staat, maar het was dan ook een testmeting. Ik kan dit wel gewoon neerzetten maar ik begrijp niet precies wat ik nou heb uitgelegd, en dat wil ik toch wel graag weten..

alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2008 - 13:02

Je moet eens bedenken welke processen er plaats vinden. Je hebt
(1) Het smelten van ijs. hierin zit de smeltwarmte in die je wilt berekenen
(2) Het gesmolten ijs moet nog van 0 graden celcius naar 10 graden celcius
(3) Het water gaat van 19 graden naar 10 graden celcius

Voor process 1 en 2 is energie (warmte) nodig, bij proces 3 komt energie vrij. Nu is er een heel bekende wet die zegt dat er in een gesloten systeem de totale hoeveelheid energie constant blijft.

Stel dat dit een gesloten system is. Dat betekent dan dat de energie die nodig is in (1) en (2) gelijk moet zijn aan de energie die vrij komt in (3). Er gaat immers geen energie verloren. Dus (1) + (2) = (3). De hoeveelheden energie in (2) en (3) kun je uitrekenen met de formule zoals jij die al in je bericht hebt neergezet. Als je (2) en (3) weet, kun je de energie (1) dus uitrekenen.

De energie in (1) is gelijk aan de de hoeveelheid ijs maal de smeltwarmte. Hieruit kun je dus de smeltwarmte berekenen (zo uit mijn hoofd klopt het gegeven antwoord).

De vraag die je jezelf nu moet stellen is waarom deze smeltwarmte anders is dan in BINAS. Is het wel een gesloten systeem? Bedenk eens wat voor invloed de beker waarin het water zit voor invloed heeft op je proef. En de omgevingstemperatuur?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 januari 2008 - 13:08

En, hartjes, bovendien geen rekenfouten maken, want

161,5 . 4,2 . 9 is niet 6109,7 J

en 6109,7 - 159,8 is niet 4512.
Hydrogen economy is a Hype.

hartjes

hartjes

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2008 - 13:39

verrek, ja, IK SNAP HET! :D

dankjewel meneer Bart,
en Fred, ik weet dat er wat rekenfoutjes inzitten, maar .. nouja goed bedankt voor het meedenken. :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures