Oef titratieformule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Oef titratieformule

Hey!

De laatste oefening ivm titraties begrijp ik niet zo goed.

Ik zal jullie eerst de opgave geven, en dan mijn vragen stellen :D

Een volume van 22,5 mol NaOH 2,50 mol/liter is nodig om 10,5 ml H2SO4-oplossing van ongekende concentratie te neutraliseren. De dichtheid van H2SO4-oplossing is 1,16 g/ml.

Bereken:

a) de molariteit van de H2SO4-oplossing

b) de concentratie van de H2S04-oplossing in m%.

c) het aantal g Na2SO4 dat er gevormd wordt bij deze neutralisatiereactie.

(de opl zijn: a=2,68 mol/liter b=22,6% c=4,00g)

nu had ik voor a) gewoon mijn titratieformule gebruik. Dus Cz = Cb . Vb / (2 . Vz) en kwam hiermee het juiste getal uit. Maar mag ik dit zomaar doen? Ik heb dan toch eigenlijk de concentratie berekent...

Bij b) dacht ik de g/ml om te zetten in mol/l, dmv n=M/m ... maar dit klopt niet

alvast bedankt !!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Oef titratieformule

...... voor a) gewoon mijn titratieformule gebruik. Dus Cz = Cb . Vb / (2 . Vz) en kwam hiermee het juiste getal uit. Maar mag ik dit zomaar doen? Ik heb dan toch eigenlijk de concentratie berekent...
Er werd bij a) toch ook een concentratie gevraagd?
Bij b) dacht ik de g/ml om te zetten in mol/l, dmv n=M/m ... maar dit klopt niet
Allereerst is n=m/M en bovendien moet je ook rekening houden met de dichtheid van de oplossing. massa% = gram/100gram niet gram/volume.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Oef titratieformule

oei ja even slecht getypt! n=m/M okee

maar ik begrijp niet zo goed wat je daarna bedoelt...

moet ik dan eerst nog de dichtheid van de andere stof bepalen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Oef titratieformule

Omdat je het bij b) had over g/ml in plaats van g/100g dacht ik dat je wellicht de dichtheid van H2SO4-oplossing, gegeven als 1,16 g/ml, vergeten was mee te nemen. Meer bedoelde ik niet.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer