[scheikunde] ionisatie-energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

[scheikunde] ionisatie-energie

Mijn scheikunde is een ramp, ik kan deze oefeningen ineens niet oplossen, nochtans schijnen ze niet zo moeilijk te zijn. Ik heb geen antwoorden ofzo nodig, wel zou ik graag weten hoe je dit moet oplossen.

1) De IE1 van K is 418 kJ/mol

a) bereken de energie nodig om 1 atoom te ioniseren

b) bereken de maximale golflengte van een foton dat in staat is om een elektron los te maken uit een kaliumatoom

2) Licht met een golflengte van 590 nm kan het elektron uit het 3s-subniveau naar het 3p-subniveau exciteren. De IE van natrium is grondtoestand bedraagt 494 kJ/mol. Bereken de IE voor natrium vanaf de geëxciteerde toestand.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] ionisatie-energie

1a)

Gegeven is de ionisatie-energie voor 1 mol (6,02214·1023) atomen.

Hoeveel zou dat dan zijn voor 1 atoom?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 393

Re: [scheikunde] ionisatie-energie

aha, door elkaar delen dus :D bedankt, had ik dat gegeven er bij gehad...

maar dan? ik voel me zo stom.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] ionisatie-energie

ik voel me zo stom.
Nou moe, als ik stom moest zijn vanwege alles wat ik niet weet of snap, dan was ik warschijnlijk zó stom dat ik me niet eens meer stom kón voelen. :D

1b)

Een foton is een golf, en heeft heeft een bepaalde energie die afhangt van zijn frequentie.

frequentie en golflengte van een golf hangen samen met f=v/λ , met v de snelheid waarmee de golf zich voortplant. Voor een foton is dat dus de lichtsnelheid c.

de energie Ef van één foton bereken je met
\( E_f=h\cdot f =\frac{h\cdot c}{\lambda}\)
hierin is h de constante van Planck.

Een elektron van een atoom afschoppen lukt je maar met de energie van één foton gelijk, het helpt niet om daar twee fotonen met elk de halve energie op af te sturen.

Weet je dus de ionisatie-energie, dan ken je ook de energie van eht foton dat die ionisatie veroorzaakte, en met dat gegeven kun je de frequentie en dus ook de golflengte van dat foton berekenen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer