gekozen burgemeester

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

gekozen burgemeester

tja het is misschien mosterd na de maaltijd, maar toch... ikzelf ben tegen het kiezen van een burgemeester door het volk in de huidige situatie, omdat je iemand kiest die zelf weinig heeft in te brengen.

dus wat mij betreft wordt de benoeming door de kroon gehandhaafd. maar misschien beter is dat de gemeenteraad een burgemeester kiest.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: gekozen burgemeester

Ik houd het op de gemeenteraad. De inwoners van een stad hebben tenslotte de gemeenteraad gekozen om inwoners te vertegenwoordigen. Er zijn al genoeg referenda en verkiezingen. Ik heb geen zin om nog meer naar de stembus te gaan. Helemaal omdat het me weinig interesseerd wie de burgermeester gaat worden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: gekozen burgemeester

Wat is eigelijk de taak van een burgemeester?

Berichten: 656

Re: gekozen burgemeester

Wat is eigelijk de taak van een burgemeester?
Ik weet niet alles.

Maar een burgemeester heeft naast zijn serimoniele taak ook de politie onder zich. Maar! Dat is van de regio, en een regio loopt niet gelijk met de gemeente. Dus je hebt kans dat een burgemeester van een andere plaats over de politie van jou plaats de baas is. En je eigen burgemeester niet.

Daarnaast is de burgemeester de voorzitter van de gemeente raad.

Net zoals je ook een voorzitter (Weisglas) van de tweede kamer hebt.

Berichten: 1.286

Re: gekozen burgemeester

Macht aan het volk, een verdere verbetering van de democratie. Een benoeming via H.M. de koningin is nogals ouderwets.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: gekozen burgemeester

Ik ben het er mee eens dat de macht van de koninging in deze een anachronisme is, maar een directe verkiezing hoef ik ook niet.

Ik zou mijn burgemeester niet eens herkennen als ik hem/haar op straat tegen kwam, en ik kan ook niet vertellen wat een burgemeester nou eigenlijk doet. Dus laat de gemeenteraad het maar bepalen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 1.286

Re: gekozen burgemeester

De burgermeester is o.a.

- Voorzitter van de raad,

- Voorzitter van het college van B&W (burgermeester en wethouder),

- Eigen taken en bevoegdheden.

- Koninklijke onderscheidingen en

-Wet dualisering gemeentebestuur: de belangrijkste veranderingen.

Op http://www.minbzk.nl/openbaar_bestuur/poli...sters/taken_van onder burgermeesters - taken burgermeesters vindt u voldoende info.

Berichten: 656

Re: gekozen burgemeester

Alexander Hartmans schreef:De burgermeester is o.a.

- Voorzitter van de raad,

- Voorzitter van het college van B&W (burgermeester en wethouder),

- Eigen taken en bevoegdheden.

- Koninklijke onderscheidingen en

-Wet dualisering gemeentebestuur: de belangrijkste veranderingen.

Op http://www.minbzk.nl/openbaar_bestuur/poli...sters/taken_van onder burgermeesters - taken burgermeesters vindt u voldoende info.
Maar als je dat ziet vind ik `macht aan het volk` niet van toepassing.

Zoiets als de gekozen schoonmaker oid...

Dat de man/vrouw door de gemeente raad kekozen zal worden klinkt me niet gek in de oren, maar door het volk vind ik te overdreven. Wij gaan toch ook niet de voorzitter van de tweede kamer kiezen?

En we kiezen toch ook niet sinterklaas?

Berichten: 1.286

Re: gekozen burgemeester

Maar een schoonmaker geeft geen leiding aan een gemeenteraad, of maak deel uit van het colege B&W.

Wellicht zouden wij de voorzitter van de 2e kamer ook mogen kiezen. En Sinterklaas heeft een andere functie, die wordt tijdelijk voor een paar dagen ingehuurd en geeft alleen leiding aan de kudde zwarte pieten.

Berichten: 656

Re: gekozen burgemeester

Ik vind het gewoon een onzin iets. Een voorzitter is iets anders dan een volksvertegenwoordiger. Ze hebben totaal andere taken. Vooral orginisatorische taken.

Waarom zou je zo'n iemand moeten kiezen? Ik zie echt het nut niet daarvan.

Trouwens, B&W kies je ook niet. Het is een uitvoerende macht, geen bestuurlijke macht. Die mensen krijgen een opdracht, zei zorgen ervoor dat binnen de parameters er een geschikt plan is wat uitgevoerd gaat worden.

Waarom zou je dara op moeten gaan stemmen? Het lijkt me beter iets voor de gemeente raad om die mensen te kiezen.

Berichten: 1.286

Re: gekozen burgemeester

Maar het gaat erom dat de burgers mee kunnen beslissen, wie zij op democratische wijze als burgervader of burgermoeder willen hebben. Het democratisch kiesstelsel in Amerika is een aardig voorbeeld. In Amerika worden in sommige staten, als ik het goed heb, ook een burgermeester bij verkiezing gekozen. Dus waarom niet hier? Waarom zou je levenslang in een oude jas gaan lopen, die bij het einde van de rit totaal versleten is, zo zie ik het met onze verouderde democratie. Een gekozen burgermeester kan de democratie een nieuwe en verse start geven.

Berichten: 34

Re: gekozen burgemeester

Maar het gaat erom dat de burgers mee kunnen beslissen, wie zij op democratische wijze als burgervader of burgermoeder willen hebben. Het democratisch kiesstelsel in Amerika is een aardig voorbeeld. In Amerika worden in sommige staten, als ik het goed heb, ook een burgermeester  bij verkiezing gekozen. Dus waarom niet hier? Waarom zou je levenslang in een oude jas gaan lopen, die bij het einde van de rit totaal versleten is, zo zie ik het met onze verouderde democratie. Een gekozen burgermeester kan de democratie een nieuwe en verse start geven.
wat maakt het voor ons uit wat Amerika doet? wij zijn toch Nederland, niet Amerika 2? in Amerika wordt de gouverneur gekozen (das geen burgemeester, mar ik hoor nooit iets over rechtstreekse burgemeester verkiezingen) rechtstreeks door het volk, en wie zit er nu in Californie? Arnold Schwarzenegger. met alle respect, maar laat hem lekker films maken en de politici politiek bedrijven...

Berichten: 1.286

Re: gekozen burgemeester

Gelijk heb je, maar kijk eens dieper naar het democratisch systeem.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: gekozen burgemeester

in amerika is het zeker doorgeslagen. daar kies je niet alleen de burgemeester, maar ook de plaatselijke sanitation commisioner (vuilnis) je kiest de lijkschouwer, je kiest iedereen!!!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 1.286

Re: gekozen burgemeester

in amerika is het zeker doorgeslagen. daar kies je niet alleen de burgemeester, maar ook de plaatselijke sanitation commisioner (vuilnis) je kiest de lijkschouwer, je kiest iedereen!!!


Dus absolute macht aan het volk?

Reageer