[Natuurkunde] Eén- of meerfasige generator?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

[Natuurkunde] E

Ik schrijf een verslag over energie opwekking voor gebruik in het nederlandse lichtnet.

Ik ben er al achter dat een 50 hertz synchrone draaistroom generator het meest gebruikt word in dit soort gevallen maar is dit een enkelfase of meerfase generator?

Dus heeft 1 of meer spoelen?

Ik stel deze vraag omdat er vanuit het stopcontact 1 fase komt maar ik heb gehoord dat electriciteits centrales 3 fase generatoren gebruiken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Synchrone_draaistroommotor

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: [Natuurkunde] E

Dit is een meerfase generator.

Dit is waarschijnlijk een interessante site. Kijk zeker eens naar het 1-fasige equivalent schema van deze machine.

http://users.skynet.be/kevin.vangenechten/...20generator.htm

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] E

Het hele elektriciteitsnet is 3-fasig uitgevoerd. Meestal worden er ook 3 fasen in elk woonhuis binnengebracht tot aan de huisaansluitkast (hoofdzekeringen).

Maar niet altijd gaan de 3 fasen verder. Sommige woonhuizen worden 1-fasig uitgevoerd, andere 3-fasig. 3-fasig meestal als er grotere vermogens nodig zijn, b.v. voor elektrisch koken.

Gewone stopcontacten zijn 1-fasig. Maar als een huis 3-fasig is geinstalleerd dan kan het ene stopcontact op fase 1 zitten, en een ander op fase 2.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: [Natuurkunde] E

Redbok schreef:Dit is een meerfase generator.

Dit is waarschijnlijk een interessante site. Kijk zeker eens naar het 1-fasige equivalent schema van deze machine.

Het hele elektriciteitsnet is 3-fasig uitgevoerd. Meestal worden er ook 3 fasen in elk woonhuis binnengebracht tot aan de huisaansluitkast (hoofdzekeringen).

Maar niet altijd gaan de 3 fasen verder. Sommige woonhuizen worden 1-fasig uitgevoerd, andere 3-fasig. 3-fasig meestal als er grotere vermogens nodig zijn, b.v. voor elektrisch koken.

Gewone stopcontacten zijn 1-fasig. Maar als een huis 3-fasig is geinstalleerd dan kan het ene stopcontact op fase 1 zitten, en een ander op fase 2.
Dat wist ik ook al :D

Maar word het elektriciteitsnet aangedreven door 3 eenfasegenaratoren of een 3 fase generator of een eenfasegenerator met een cycloconverter.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] E

Alle generatoren in het elektriciteitsnet zijn 3-fasig.

3 eenfasegeneratoren lijkt me een beetje lastig, want hoe hou je die onderling in de goede fasehoek?

Cycloconvertors zijn veel te duur bij de vermogens waar het over gaat.

Als je er al zo veel over weet, dan begrijp ik je openingsvraag eigenlijk niet. Je hebt het daar over een draaistroomgenerator. Wat zou dat anders moeten zijn dan een 3-fasen generator?

Reageer