Lootjes

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Lootjes

Ik ben bezig met wiskunde en ik kan niet op een formule komen. Ik moet een algemeene formule opstelen voor de kans dat niemand zijn eigen lootje zal trekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Lootjes

Eén over het aantal lootjes er zijn zeker:
\( \frac{1}{aantal lootjes} \)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lootjes

Misschien moet je iets specifieker omschrijven hoe de situatie eruit ziet...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7.068

Re: Lootjes

Ik vermoed dat de vraag alsvolgt is: Er zijn N mensen die allen hun naam op een briefje zetten en deze in een hoge hoed doen. Hierna trekken alle mensen ombeurten een briefje uit de hoed. Wat is de kans dat niemand een briefje heeft met daarop zijn eigen naam?
Redbok schreef:Eén over het aantal lootjes er zijn zeker:
\( \frac{1}{aantal lootjes} \)
Schrijf voor de gein de situatie met 4 mensen eens uit (er zijn 24 mogelijkheden). Klopt je antwoord?

Berichten: 171

Re: Lootjes

Ik ben bezig met wiskunde en ik kan niet op een formule komen. Ik moet een algemeene formule opstelen voor de kans dat niemand zijn eigen lootje zal trekken.
Misschien helpt dit

http://www.pythagoras.nu/mmmcms/public/artikel69.html

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Lootjes

EvilBro schreef:Ik vermoed dat de vraag alsvolgt is: Er zijn N mensen die allen hun naam op een briefje zetten en deze in een hoge hoed doen. Hierna trekken alle mensen ombeurten een briefje uit de hoed. Wat is de kans dat niemand een briefje heeft met daarop zijn eigen naam?

Schrijf voor de gein de situatie met 4 mensen eens uit (er zijn 24 mogelijkheden). Klopt je antwoord?
Neen, mijn antwoord klopt niet. Ik had de vraagstelling verkeerd gelezen. Ik had iemand gelezen in plaats van niemand. Ik dacht dat er een aantal personen lootjes ingevuld hadden en ergens hadden ingedaan, en dat je dan de kans moest berekenen dat er iemand een lootje trekt en dan ook het zijne trekt...

Berichten: 2

Re: Lootjes

Ik heb al het antwoord gevonden. Je moet een getallen rij met een sigma opstellen.

Reageer