Springen naar inhoud

[constructieleer] berekenen afschuifkrachten

• Log in om te kunnen reageren

Homer

Homer

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 14:22

Ik heb een probleem bij het berekenen van de afschuifkrachten die optreden in een H profiel. Mijn profiel is opgesteld zoals de letter H met een kracht die van boven naar beneden werkt.

Nu moet ik de formule van Jouravsky toepassen. De afschuifkracht kan ik invullen evenals het traagheidsmoment van de doorsnede maar nu vraag ik mij af wat ik moet doen met de breedte en het statisch moment?

Moest het H profiel op zijn zij liggen dan was dit geen enkel probleem. Dan nam ik gewoon de totale breedte en het totale statisch moment van het deel dat ik afsnij. Nu bezit ik echter twee stukjes afgesneden profiel en weet ik niet wat ik hier moet mee aanvangen. Moet ik de parameters (breedte en statisch moment) van één stukje berekenen en maal twee doen of toch maar de parameters van één stukje invullen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 14:42

Het totale statische moment is de som van de statische momenten van beide stukjes. Aangezien beide stukjes hetzelfde statische moment hebben, geldt dus dat het totale statische moment gelijk is aan twee maal het statische moment van 1 stukje. Hetzelfde geldt voor de breedte. Aangezien je het totale statische moment en de totale breedte moet invullen, lijkt me dat de methode.

Redbok

Redbok

• >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 16:17

Je berkent het statisch moment van één van de opstaande beentjes van de H en doet dit maal 4:

oppervlakte van één been * afstand zwaartepunt één been tot neutrale lijn * 4.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 16:30

oppervlakte van één been * afstand zwaartepunt één been tot neutrale lijn * 4.

Waarom maal 4? Omdat er 4 beentjes zijn in het totale profiel? Maar voor het statische moment behoor je toch alleen de oppervlakte boven het punt waar je de schuifspanning wilt weten te beschouwen?

Homer

Homer

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 16:52

Dat dacht ik ook ja. Je beschouwt steeds één kant van de snede waarvan je statisch moment berekend.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 januari 2008 - 18:26

Is het de bedoeling om een afschuifkracht te berekenen in een verticale doorsnede of bijv. in een ander gebied.

Een dwarskrachtenlijn (als dit begrip nog bestaat),geeft,afhankelijk van de aanwezige uitwendige krachten,op elke plek in een balk (in dit geval) een dwarskracht ofwel afschuifkracht weer.

Ik ga ervan uit,dat die in een doorsnede gelijkmatig wordt verdeeld,anders dan een trek- of drukspanning,welke zich in een horizontaal vlak vertonen nav. van uitwendige krachten.

Bij betonconstructies werken we met een schuine trekspanning onder 45 graden en gebruiken (gebruikten) daarvoor de schuin opgebogen staalwapening.
Een moderne methode is om die spanningen via hor.en vert.staalmatten op te vangen !

Redbok

Redbok

• >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 18:40

Waarom maal 4? Omdat er 4 beentjes zijn in het totale profiel? Maar voor het statische moment behoor je toch alleen de oppervlakte boven het punt waar je de schuifspanning wilt weten te beschouwen?

Je hebt gelijk...

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 19:19

Een dwarskrachtenlijn (als dit begrip nog bestaat),geeft,afhankelijk van de aanwezige uitwendige krachten,op elke plek in een balk (in dit geval) een dwarskracht ofwel afschuifkracht weer.

Ik ga ervan uit,dat die in een doorsnede gelijkmatig wordt verdeeld,anders dan een trek- of drukspanning,welke zich in een horizontaal vlak vertonen nav. van uitwendige krachten.

Dat is niet zo. De schuifspanning heeft weldegelijk een verloop over de hoogte van het profiel. De optredende schuifspanning in het dwarsdoorsnedevlak heeft zelfs dezelfde grootte als de optredende schuifspanning in het longitudinale vlak. Wel nuttig om dit te weten aangezien de maximaal optredende schuifspanning dus groter is dan de gemiddelde schuifspanning die je berekent uit LaTeX .

Veranderd door Sjakko, 21 januari 2008 - 19:22

Redbok

Redbok

• >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 21:36

Inderdaad,

de schuifspanning is maximaal op de neutrale lijn en wordt via de formula van Jourawski gegeven. De afschuifspanning LaTeX is slechts een benaderend gemiddelde.

Ik dacht wel dat in de meeste gevallen de buigspanning groter was dan de afschuifspanning, en aangezien de buigspanning een maximum bereikt waar de afschuifspanning nul is en omgekeerd, wordt de afschuifspanning vaak verwaarloosd...

Veranderd door Redbok, 21 januari 2008 - 21:41

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 januari 2008 - 21:58

Ik pas mijn antwoord aan en wel dat ik alleen uitging van een basale afschuifkracht,die aan het begin van de topic wordt genoemd.
Treedt er bij een balk tgv. buiging en afschuiving door belasting op,dan hebben we te doen met zowel buigspanningen en schuifspanningen.
Dan kun je geen gemiddelde berekenen,maar krijg je afh.van het profiel een eigen spanningsverdeling in de doorsnede.

De afleiding van de schuifspanningsformule geschiedt lans een omweg.Je berekent eerst de schuifspanningen een langsvlak van een balk en en ook in een verticaal vlak,ongeveer een gelijk verhaal als voor beton.

In het algemeen geldt de formule: Max.schuifspanning (Tau genaamd!) =(3 * Dwarskracht)/ (2*b*h) ,dus in het topic geval zie je het verloop van de doorsnede,met aan de bovenzijde van de schets wrs.de neutrale lijn bedoeld en daar is het maximum.
De schuifspanning verloopt naar nul met een grote schok bij de overgang in het profielmodel en wel naar nul in de onderzijde.

Al met al wel een ingewikkelde materie,waar je wel veel aandacht aan moet besteden.

Aan te bevelen oa.Romijn Bouwconstructie blz.86 tm 94.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures