[Scheikunde] gips

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Scheikunde] gips

Ik moet voor scheikunde practische opdracht iets met gips doen, maar ik snap er totaal niets van.

Kan me hierbij iemand helpen?

Opdracht luid:

Bedenk een experiment waarmee je de hoeveelheid kristalwater in hard geworden gips, en dus ook de juiste formule van het zouthydraat, kunt bepalen.

Als eerste moet ik natuurlijk van allerhande formules en reactievergelijkingen weten maar daar kom ik niet op, ben alleen er achter gekomen dat de formule van gips CaSO4 is.

Hopelijk kan me iemand helpen.

mvg, Rick

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Scheikunde] gips

Gips is inderdaad calciumsulfaat met daarin het nodige kristalwater.

Een experiment dat je zou kunnen doen is gips watervrij maken (door het te malen en langdurig te verhitten). Het verschil in gewicht voor en na moet door het kristalwater veroorzaakt worden.

Uiteraard moet je dit nog naar mollen omrekenen om de juiste formule te berekenen.


Re: [Scheikunde] gips

ik heb van alles eens bestudeert, kun je ook het water bij de gips doen en vervolgens het overtollige water filtreren, als je dan voor en na de proef weegt, weet je toch ook de zwaarte van het gips?

kan dit?

Berichten: 284

Re: [Scheikunde] gips

Filtreren lijkt mij niet zo een goed idee : het fitreren zelf zal om te beginnen al erg moeilijk gaan, daarna heb je nat filtreerpapier dat zich bijzonder slecht laat wegen, ook als je het hebt laten drogen.

Beter voorstel :

1) droog een hoeveelheid (1 à 2 g afgewogen in een weegflesje tot op 0,1 mg) gips (hemihydraat) gedurende minstens 1 u in een droogstoof bij max.105 °C tot constante massa (max. 0,2 mg verschil tussen twee weegbeurten) na 30 min afkoelen in exsiccator (onderaan gevuld met CaCl2).

2) Bereken hoeveel water nodig is om deze hoeveelheid om te zetten van hemihydraat naar dihydraat. Voeg 1,5 à 2x deze hoeveelheid toe aan de gedroogde gips.

3) Laat uitreageren tot het mengsel is hard geworden en droog vervolgens opnieuw in een droogstoof bij max. 105 °C tot constante massa, zoals hierboven.

4) Het massaverschil tussen 3)-1) zou dan de hoeveelheid gebonden kristalwater moeten zijn.

Volgens de chemische en fysische gegevens zouden CaSO4 hydraten tot ca. 140°C stabiel blijven. Zelf heb ik het nooit geprobeerd.

Het lijkt mij niet onmogelijk dat de gevonden hoeveelheid water afwijkt van de berekende. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat gips die je in de doe-het-zelfzaak koopt, een zuiver hemihydraat is.

Re: [Scheikunde] gips

ik heb dit aan mijn leraar voorgesteld, maar helaas, hij vond dit onnauwkeurig, we moesten het op een of andere manier zien te vinden met kristaliseren...

Weet je hier ook een oplossing voor?

Berichten: 284

Re: [Scheikunde] gips

Het voorstel van Jan Meut blijft natuurlijk ook als mogelijkheid :

1) Hard geworden gips drogen beneden 140°C tot constante massa (zoals in vorig recept) en vermalen.

2) Nauwkeurig afgewogen hoeveelheid hiervan in een vooraf gewogen gloeikroes verhitten. Moeilijkheid hierbij is om beneden 1000°C te blijven. Volgens http://www.adler-gips.de/download/2.2.1.2%...ISS%20EXTRA.pdf ontbindt het sulfaat boven deze temperatuur. Het lukt wellicht op een niet al te krachtige bunsenbrander, maar een moffeloven is natuurlijk beter.

Afkoelen in exsiccator gedurende minstens 30 min. Het anhydraat is hygroscopisch.

3) Afwegen en 2) herhalen tot constante massa.

Het massaverlies is dan te wijten aan het kristalwater.

Re: [Scheikunde] gips

Wat als je het nou is eerst oplost in demiwater, en dan titreert met HCl oid. SO42- is een base... als je dan eerst afweegt hoeveel je oplost, en de concentratie krijg je uit de titratie, dan kan je de molmassa berekenen, en ook het aantal watermoleculen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Scheikunde] gips

SO42- is een base


Lijkt me een nogal bijzondere gedachte! Ik ben alleen bang dat dat niet klopt.

Berichten: 284

Re: [Scheikunde] gips

(SO4)2- is theoretisch de geconjugeerde base van het zuur (HSO4)-; de Kb ervan is echter 8.10e-13 (pKb=12,1) dat is dus een uiterst zwakke base. De pH van een 0,1 M sulfaatoplossing zal daardoor nauwelijks hoger zijn dan 7 (± 7,4) en alsdusdanig niet te titreren met een zuur.

Een 0,1 M oplossing is echter niet te bereiken met Ca-sulfaat : de oplosbaarheid bedraagt nauwelijks 5.10e-3 mol/l.

Reageer