Springen naar inhoud

[Natuurkunde] stroom en warmteafgifte

• Log in om te kunnen reageren

karensouvereyns

karensouvereyns

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 15:37

Hoi,

Ik bekeek hier net een vraagje, en ik ben er zeker van dat het niet moeilijk is. Maar ik krijg het toch niet uitgelegd.
Vraag:
in een weerstand wordt elektrische energie omgezet in warmte, is de stroom aan het uiteinde van die weerstand dan kleiner dan de stroom aan het begin?

Ik weet dat het antwoord nee is, maar ik kan niet goed uitleggen waarom
Ik weet: R = U/I
Als U en R constant zijn, dan moet I ook constant zijn.
Q = R I^2 (t2-t1)
R en I zijn dus constant, de warmte heeft enkel te maken met het tijdsinterval.

Wie kan het me wat eenvoudiger uitleggen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 15:52

Waarom zou de stroom aan begin en einde anders zijn? Daar is toch geen enkele reden voor? Bovendien kan dat ook helemaal niet (voor zover ik weet). Ik vind het maar een vreemde vraag. Het elektrisch vermogen wordt volledig gebruikt voor warmteproductie;

P=UI en voor de weerstand geldt U=IR dus P=I≤R. De totale afgegeven warmte vanaf tijdstip 0 tot tijdstip t is gelijk aan LaTeX
Als die weerstand temperatuuronafhankelijk is, dan is P constant en is de afgegeven warmte gelijk aan Q=Pt.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 januari 2008 - 15:53

De stroom is over de hele lengte van de weerstand hetzelfde. (stroomwet van Kirchoff)
Het feit dat de stroom door de weerstand loopt veroorzaakt de warmteontwikkeling.
Anders gezegd: de warmte ontstaat door de moeite die er gedaan moet worden om de stroom door de weerstand te persen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2008 - 16:37

Stel je stroom voor als druppels water die door een volle waterslang stromen. Onderweg kan er geen water bij komen, er kan geen water kwijtraken. Op welk punt van de slang je ook een druppelteller monteert, overal komen per seconde evenveel druppels langs.

Een draad van een geleider (slang) lijkt daar wel een beetje op. Die zit vol met elektronen die zich door de geleider heen bewegen (druppels die door de slang stromen), onderweg kunnen er geen bijkomen en ook geen weglekken, wŠŠr je ook je amperemeter (druppelteller) plaatst, overal komen per seconde evenveel elektronen langs.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 januari 2008 - 17:28

Dat er warmteontwikkeling plaatsvindt, komt doordat de vrije elektronen botsen tegen de ionen ( geladen atomen) waardoor de atomen meer gaan vibreren ,en de temperatuur stijgt. De toegevoerde elektrische energie wordt dus omgezet in warmte. Er vindt dissipatie van elektr. energie plaats.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures