Springen naar inhoud

Wetenschappers maken bio-hart

• Log in om te kunnen reageren

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2008 - 17:51

Het is wetenschappers gelukt om een hart te kweken dat daadwerkelijk bloed kan rondpompen. De onderzoekers hopen met deze bio-harten ooit het tekort aan donorharten op te lossen.

Lees meer... Kijk

Bekijk de video op Trouw
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2008 - 18:12

Men gebruikt eerst een rattenhart om daarmee een mal te maken. Maar bij een mensenhart heeft men dus ook eerst een mensenhart nodig om een mal van te maken? Het donor probleem lost zich dus niet op als ik het goed begrijp?

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 18:29

Als mal zou dan ieder hart gebruikt kunnen worden dat ongeveer even groot als een mensenhart is.
Waarschijnlijk zullen varkens dan het slachtoffer worden.
(Of olifanten als je topsporter wil worden na de operatie :D )
Zonder afstotingsverschijnselen werkt een varkenshart prima in een mens dus dat lijkt me de ideale mal.
Misschien weten ze uiteindelijk zelfs een kunststofmal te maken.
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2008 - 18:32

Je behoudt dan wel aders e.d. van dat varken, geeft dat ook geen afstotingsverschijnselen dan? :D

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 18:47

Alle cellen worden verwijderd (geen idee hoe) dus ook de epitheelcellen in de aders.
Uiteindelijk heb je alleen collageen over.
En de kans op afstotingsverschijnselen met exotransplantatie collageen is volgens mij heel erg laag (dit weet ik niet zeker).
De kranslagaders (aders rond het hart) zullen ze met epitheelcellen moeten vullen maar dat is een heel stuk eenvoudiger.
Kunstmatige slagaders maken wij hier ook op het lab, wel voor heel andere doeleinden.
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Zora

Zora

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2008 - 20:37

Men gebruikt eerst een rattenhart om daarmee een mal te maken. Maar bij een mensenhart heeft men dus ook eerst een mensenhart nodig om een mal van te maken? Het donor probleem lost zich dus niet op als ik het goed begrijp?

Misschien een domme vraag, en ik weet dat het een grap was maar zou een olifantenhart het bloed niet te hard door het lijf pompen? Of kunnen de vaten dit aan?
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2008 - 15:56

Misschien een domme vraag, en ik weet dat het een grap was maar zou een olifantenhart het bloed niet te hard door het lijf pompen? Of kunnen de vaten dit aan?

Volgens mij heb je de verkeerde persoon gequote. Maar overigens denk ik dat het sowieso niet mogelijk is een olifantenhart bij een mens in te planten vanwege de afmetingen :D

flatland

flatland

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2009 - 02:27

2057: the body

Onderstaande link verwijst naar een documentaire over hoe de toekomst eruit zou kunnen zien. Vanaf 08'52'' is het wat relevant.

http://www.youtube.c...feature=related

Wuiven en groeten,

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures