Geelzucht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 215

Geelzucht

Wat ik mij afvraag is, de gele kleur bij geelzucht.. Gaat dat nog weg? en op welke termijn?

Berichten: 8.614

Re: Geelzucht

Het behandelen van geelzucht bestaat in de meeste gevallen uit het diagnosticeren van de specifieke oorzaak van de geelzucht en vervolgens die specifieke oorzaak te behandelen. Aangezien er veel verschillende oorzaken bestaan voor geelzucht is het moeilijk te zeggen hoe lang genezing duurt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 215

Re: Geelzucht

kan dat dan van één week, tot 10jaar duuren?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Geelzucht

Geelzucht kan optreden ten gevolge van een erfelijke ziekte waardoor de lever minder goed werkt. In dat geval kan de geelzucht blijvend zijn (mits men deze ziekten niet behandeld). Alcoholisten kunnen door hun verzwakte lever ook geelzucht krijgen. Aangezien de lever een sterk zelfregenerend orgaan is dan zal de geelzucht verdwijnen mits men stopt met drinken. Reken daarvoor toch op een aantal maanden tot jaren, afhankelijk van de leverschade. Ook kan het optreden ten gevolge van een galwegopstructie. Daarvoor moet men opereren.

De gele kleur wordt door bilirubine veroorzaakt, wat zich ophoopt onder de huid. Veel babys kunnen daar in een kleine mate last van hebben. UV lampen kunnen de bilirubine molecule onder de huid helpen afbreken.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Geelzucht

Voor de zekerheid: als je dit vraagt omdat je zelf last heb van geelzucht wil ik je aanraden naar een (huis)arts te gaan om je te laten behandelen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer