Ad hoc

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Ad hoc

N.a.v.
[Ad hoc etymologie]

=> Ad-hocetymologie
Moet dat? Kan ad-hoc niet gezien worden als bijvoegelijk naamwoord?
Neen, in dit geval niet. Dan had er "Ad hocce etymologie" moeten staan.
"Ad hoc" in mijn quote moet uiteraard zonder koppelteken. Nu zal je wel gelijk hebben Klintersaas, maar dit gaat compleet in tegen mijn taalgevoel, dus als je een uitleg zou hebben voor de verbuiging van "ad hoc"... In het Latijn is het eigenlijk geen bijvoeglijk naamwoord, wij gebruiken het echter wel zo. Als we bijvoorbeeld "beladen" gebruiken als bijvoeglijk naamwoord, wordt het ook niet verbogen. Ik vind ook geen Nederlandse hits op google met "ad hocce" (al is dat op zich natuurlijk geen referentie).

Is dit aanvaardbaar: "etymologie ad hoc"?

PS: Ik zou ad-hoc-etymologie schrijven, om spraakverwarring te voorkomen, maar dat is natuurlijk niet verplicht.

Berichten: 8.614

Re: Ad hoc

"Ad hoc" is een bijwoordelijke verbinding net zoals "ad rem" en wordt naar analogie met "ad rem" op de volgende manier verbogen: "ad hoc", "ad hocce", "ad hoccer", "ad hocst".

Mocht je twijfelen aan mijn gelijk, dan heb je hier een bron die het bevestigt.

Verder is "etymologie ad hoc" perfect bruikbaar. Het facultatief koppelteken in "ad-hoc-etymologie" is uiteraard niet officieel.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Ad hoc

Thx :D Ik geloofde je al wel hoor, maar ik vond het zo vreemd... We leren alle dagen bij!
Verder is "etymologie ad hoc" perfect bruikbaar.
Ik kies toch maar voor deze. Zo staat etymologie apart in de topictitel en vindt men het ook als men niet zoekt op het weinig gebruikte (maar juiste) "ad hocce".

Berichten: 8.614

Re: Ad hoc

Nu zal je wel gelijk hebben Klintersaas,
Thx :D Ik geloofde je al wel hoor,
Ik voel me vereerd, maar als ik jou was zou ik maar oppassen met het geloven in mijn kennis. Iedereen maakt fouten.
Ik kies toch maar voor deze. Zo staat etymologie apart in de topictitel en vindt men het ook als men niet zoekt op het weinig gebruikte (maar juiste) "ad hocce".
Kan ik me perfect in vinden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Ad hoc

Ik voel me vereerd, maar als ik jou was zou ik maar oppassen met het geloven in mijn kennis. Iedereen maakt fouten.
Zeker, het zal dan ook afhangen van het kennisgebied waarop ik op jouw mening zal vertrouwen. Maar op taalgebied is jouw foutenmarge klein. Daarom ging het mij meer om een verklaring dan om een bewijs van je gelijk.

Reageer