Op retraite

Moderator: Rhiannon

Reageer

Op retraite

Ik ben wel eens op retraite geweest in een klooster, waarbij je je afzonderd van de buitenwereld op een kamertje. Ik kwam erachter dat ik toen geen mensen om me heen nodig had om een gelukkig mens te kunnen zijn. Ik voelde dat ik lekker de boel de boel kon laten en alleen op dat kamertje met mezelf hoefde te bemoeien en niet met anderen. Dat was een bevrijdend gevoel. Over onthaasten gesproken.

Wat vinden jullie van retraite?

Berichten: 85

Re: Op retraite

pff, lijkt me zo onmogelijk! Geen computer, geen telefoon, en misschien wel het belangrijkste, geen mensen! Dat lijkt me eerlijk waar een ware hel.

Berichten: 4.546

Re: Op retraite

Een korte tijd lijkt me eigenlijk wel...verfrissend, verhelderend. Toch denk ik dat ik me erg opgesloten ga voelen, zonder internet kan ik nergens mijn ideeën en gevoelens kwijt, en opkroppen is niet fijn. Ik heb al zo weinig (ok niemand) mensen die mij begrijpen om mij heen, internet bied uitkomst, dat kan ik niet te lang kwijt zijn :D
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Op retraite

Ik zou dat ook nooit kunnen. Geen mensen om je heen, daar zal ik na een tijdje wel een beetje gek van worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Op retraite

AAn de ene kant lijkt het me een interressante ervaring. aan de andere kant zal ik waarschijnlijk de hele dag huilen en mensen missen en me alleen voelen.
denken is een hobby... en leuke hobby

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Op retraite

Ik zou graag eens op retraite gaan, maar niet voor een te lange periode (1 à 2 weken) omdat ik de mensen uit mijn omgeving te erg zou missen. Het is wel een goede gelegenheid om eens na te denken over je leven zonder dat je door anderen beïnvloedt wordt.

Berichten: 196

Re: Op retraite

Hm... heel interessant! Ik heb nooit geweten dat zoiets bestond! :D

Maar wat houdt het in? Is retraite echt bedoeld voor godsdienstbeoefening of gewoon om algemeen tot rust te kunnen komen? En welke middelen heb je om tot rust te komen? Geen enkel medium?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Op retraite

Vroeger was het op veel katholieke middelbare scholen de gewoonte om in het laatste jaar op retraite te gaan; meisjes gingen naar een nonnenklooster en jongens uiteraard naar de monniken. Het kon gaan om een beschouwende orde (ikzelf ben met de klas naar de carmelitessen gegaan) of om een wereldse orde waar je dan ging helpen met bijv. verpleging.

Dit was, vind ik, een goede voorbereiding op je latere leven, op wat je wilde gaan doen, het gaf je de gelegenheid om je even in jezelf terug te trekken of met een (aantal) klasgeno(o)t(en) wat diepere gesprekken te voeren dan je normaliter deed. Uiteraard is dat heden ten dage veel moeilijker geworden, want in die tijd bestonden er nog geen mobieltjes, geen internet en was je, althans bij een beschouwende orde, veel meer afgesloten van de buitenwereld.

Toch denk ik daar met veel plezier aan terug en ik denk dat ik er veel geleerd heb.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer