Springen naar inhoud

Gewoon lekkere (maar geen lichte) kost om te lezen

• Log in om te kunnen reageren

michielfromhere

michielfromhere

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 23:53

Ey,

Ik ben eigenlijk gek op alles wat met filosofie, ethiek, et cetera te maken heeft. Gedachtegangen van mensen en filosofen intrigeren me en ik ben op dat gebied erg leergierig. Laatst las ik de bijvoorbeeld de Allegorie van de Grot en ik vind het dan heerlijk om hier over na te denken. De symboliek, maar ook gewoon peinzen of ik me hier nou in kan vinden.

Nu mijn vraag: wat zijn nou stukken, betogen, whatever, die gewoon boeiend zijn om te lezen en vooral kan bijdragen aan een mooie denkwijze. Wat dat vind ik eigenlijk het mooiste van die filosofische opvattingen: ze laten je dingen in een ander perspectief zien, je gaat vrijer denken.

Het hoeft geen lichte kost te zijn maar houd wel in gedachten dat ik geen ervaren filosoof ben, en op het moment pas in 3VWO zit.

Ik ben benieuwd!!

Michiel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 09:54

Hier heb je een WSF link: http://www.wetenscha...s...396&hl=pooh

Het lijkt me erg persoonlijk wat nu een mooie denkwijze is. Je lijkt me erg onder de indruk van de filosofie. Probeer kritisch te blijven! :D

Veranderd door theoriegeladen, 22 januari 2008 - 09:54

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2008 - 13:37

Heb je De wereld van Sofie van Jostijn Gaardner al gelezen? Als inleiding vind ik dat zeker een goed boek. Je krijgt een beetje zicht op de ideeŽn van de grootste filosofen, dat is een goed vertrekpunt. Verder is het geheel vorm gegeven als een verhaal, zodat het altijd leuk blijft om erin door te gaan.

Zoals theoriegeladen zei, speelt persoonlijke smaak ook wel mee. Sommige WSF-gebruikers lezen zonder problemen Spinoza, zelf ben ik niet zo gewonnen voor zijn nogal droge aanpak. Also sprach Zarathustra van Nietzsche is dan meer mijn ding. Ook in de verhalen van bijvoorbeeld Franz Kafka zit een behoorlijke brok filosofie, en dat is leuk om lezen.

Loop af en toe eens binnen in bijvoorbeeld De Slegte, vaak kan je daar voor een degelijk prijsje iets op de kop tikken.

Het geweldige is dat je tegenwoordig op het internet hulp kan vinden bij interpretatie van bepaalde dingen (dit forum laat dat mooi zien) :D

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 21:36

Als je van spannende filosofie houdt, zou ik over de peloponnesische oorlog lezen. Socrates en andere griekse helden vochten mee in deze oorlog.

romans

romans

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 21:58

"Meditaties" van Marcus Aurelius.
Existentie gaat vooraf aan essentie -- Sartre

michielfromhere

michielfromhere

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 23:29

Hier heb je een WSF link: Bericht bekijken

Heb je De wereld van Sofie van Jostijn Gaardner al gelezen? Als inleiding vind ik dat zeker een goed boek. Je krijgt een beetje zicht op de ideeŽn van de grootste filosofen, dat is een goed vertrekpunt. Verder is het geheel vorm gegeven als een verhaal, zodat het altijd leuk blijft om erin door te gaan.

Zoals theoriegeladen zei, speelt persoonlijke smaak ook wel mee. Sommige WSF-gebruikers lezen zonder problemen Spinoza, zelf ben ik niet zo gewonnen voor zijn nogal droge aanpak. Also sprach Zarathustra van Nietzsche is dan meer mijn ding. Ook in de verhalen van bijvoorbeeld Franz Kafka zit een behoorlijke brok filosofie, en dat is leuk om lezen.

Loop af en toe eens binnen in bijvoorbeeld De Slegte, vaak kan je daar voor een degelijk prijsje iets op de kop tikken.

Het geweldige is dat je tegenwoordig op het internet hulp kan vinden bij interpretatie van bepaalde dingen (dit forum laat dat mooi zien) :D

Bedankt voor je tips!! Ik heb De wereld van Sofie hier liggen en zal daar vanavond eens een beetje in beginnen.

Als je van spannende filosofie houdt, zou ik over de peloponnesische oorlog lezen. Socrates en andere griekse helden vochten mee in deze oorlog.

"Meditaties" van Marcus Aurelius.

Hoe moet ik me deze boeken voorstellen? Mythe-achtige verhalen of echt teksten met een filosofische gedachte erachter? Ik kan het natuurlijk even Googlen maar uit de mond van een lezer hoor je het toch beter denk ik zo :D.

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 00:26

De peloponnesische oorlog is historisch en wordt ook wel de eerste eerste wereld oorlog genoemd. Deze oorlog dankt zijn bekendheid aan Thucydides die nauwkeurig verslag deed van het grootste deel van de oorlog. De oorlog spande zich voornamelijk tussen Athene en Sparta. Thucydides was een Atheense generaal. Geschiedschrijving dus. Maar door Thucydides erg mooi beschreven(als je dat van een oorlog mag zeggen).

Veranderd door theoriegeladen, 23 januari 2008 - 00:26

nabob

nabob

• >250 berichten
  • 469 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 13:54

Mhennink,
Wat voor genre zoek je precies?
Binnen de literatuur zou ik bijv. met alle plezier Platform van Houellebecq, maar ook 1984 van Orwell en De mens in opstand van Camus willen noemen.
Meer expliciet toegespitst op de filosofie zou je natuurlijk altijd inleidingen tot de filosofie ter hand kunnen nemen. Te denken valt aan het welbekende duowerkje van StŲrig of het standaardwerk van Bertrand Russel.
Wat de filosische werken betreft, valt te denken aan de al eerder genoemde Also sprach Zarathustra maar ook aan de werken van Plato in het algemeen (literair zeer verantwoord overigens!), De structuur van wetenschappelijke revoluties van Kuhn en een aantal essaybundels van Rorty. Een openbaring vind ik persoonlijk De sublieme historische ervaring van Frank Ankersmit. Op zeer erudiete wijze weet hij nieuwe wegen te banen, geheel tegen de stroom in, in het filosofische landschap.
In elk geval succes met je verdere leeservaring!
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

romans

romans

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 22:19

Hoe moet ik me deze boeken voorstellen? Mythe-achtige verhalen of echt teksten met een filosofische gedachte erachter? Ik kan het natuurlijk even Googlen maar uit de mond van een lezer hoor je het toch beter denk ik zo :D.

Marcus Aurelius was de laatste twintig jaar van zijn leven keizer van het Romeinse rijk. Hij zag zichzelf echter meer als wijsgeer dan als keizer en in de avonden schreef hij zijn filosofie. Het typeert de typische Hellinistische gedachtengang, ontwikkeld door de Grieken en Romeinen. Persoonlijk vind ik het een opmerkelijk humaan en tegelijkertijd een boek dat aanzet tot daadkracht. Hoewel ik moet bekennen dat ik er nooit geinteresseerd in zou zijn geweest in 3 VWO. Toen bracht ik mijn dagen -- voor zover ik me herinner -- hoofdzakelijk blowend door in coffeeshops.

Veranderd door romans, 23 januari 2008 - 22:24

Existentie gaat vooraf aan essentie -- Sartre

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2008 - 20:31

Als je wil dat mensen je blijven begrijpen kan je ook alleen moderne en post-moderne filosofen lezen, bv het boek "filosofen van deze tijd."

nathanvdb

nathanvdb

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2008 - 19:23

Hey,

Ik weet niet of je dit zoekt maar vorige week had ik dit boek gekocht: Nietzsche, Over nut en nadeel van geschiedenis voor het leven. Tweede traktaat tegen de keer.
Het is van de Historische Uitgeverij.
Het boek is niet te dik, of moeilijk vind ik zelf, leest erg makkelijk en is gewoon erg interessant :D

Oorspronkelijke titel: Vom Nutzen und Nachteil der Historie fur das Leben. Zweite unzeitgemasse Betrachtung (1874)

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 maart 2008 - 18:16

Ik zou 'Die MorgenrŲte' van Nietzsche aanraden. Dit is een van zijn begrijpbaarste boeken, vind ik, en alles is op bijna een literaire wijze opgeschreven.
Pim Fortuyn: Nederland is dood
Nederland: Pim Fortuyn is dood
I ♥ Apache!

Hoofd

Hoofd

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2008 - 23:21

Ik ben zlef ook zekerrrr geen ervaren filosoof, maar ik hou me er veel mee bezig. Ik zit in 5HAVO.. Mijn boek is 'De Wereld van Sofie'.. Daar staan genoeg personen in die boeken hebben geschreven of waar boeken over zijn geschreven, en zo kun je je eigen pad uitvogelen.. Door 'De Wereld van Sofie' ben ik nu bezig in Freud.. Moeilijkkk.. maar misschien ook wel wat voor jouw?
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,
kan ik niets zeker weten.
Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,
dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 maart 2008 - 13:43

Door 'De Wereld van Sofie' ben ik nu bezig in Freud..

Wat van Freud, als ik vragen mag? :D

nathanvdb

nathanvdb

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2008 - 16:43

Ik heb net even De wereld van sofie voor me gepakt, en Freud is een (van de laatste) hoofdstukken van het boek, vanaf blz 459 staat hier, als dat was wat je bedoelde :P.
Ik moet er nog in beginnen, maar t lijkt me een erg leuk boek :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures