Definitie compatibiliteit

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Definitie compatibiliteit

Wie kan mij een goede defenitie geven van het begrip: Compatibiliteit (met betrekking tot software)?

Ik heb dit al proberen te google'en, maar ik kreeg hier niet echt hetgene waar ik naar op zoek was.

Berichten: 8.614

Re: Definitie compatibiliteit

Verschillende computers zijn compatibel indien bepaalde software die werkt op de ene computer ook op de andere computers gebruikt kan worden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Definitie compatibiliteit

Lijkt me meer iets voor informatica dan voor folding/boincing. Verplaatst dus.

In de basis betekent compatibel of twee dingen met elkaar samen gaan of niet. Bijvoorbeeld: kun je een MS Word document openen met Photoshop? Indien ja, dan betekent dat, dat MS Word-documenten compatibel zijn met Photoshop. Indien nee, dan dus niet. Verder bestaat er ook zoiets als "beperkte compatibilliteit". Dat kan bijvoorbeeld zijn dat je een Word-document wel kunt openen met Photoshop, maar niet kunt bewerken. Een deel van de functies zijn dus wel compatibel, een deel niet.

Vergelijk het met de dierenwereld. Zijn twee diersoorten compatibel? Ofwel: kunnen ze zich samen voortplanten? Een duitse herdershond en een mechelse herdershond kunnen zich samen (volgens mij) goed voortplanten. Ook al zijn het twee verschillende rassen, ze zijn wel compatibel. Een kat en een hond zijn dat niet. En een paard en een ezel zijn beperkt compatibel: ze kunnen zich samen voortplanten, maar hun nageslacht is onvruchtbaar: niet alle functies zijn dus compatibel.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Definitie compatibiliteit

Je moet ook zien naar systeem compatibiliteit. Een programma geschreven voor het ene besturingssysteem werkt niet noodzakelijk op het andere.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Definitie compatibiliteit

Het begrip compatibiliteit heeft meestal de betekenis dat men een bepaalde interface, protocol of formaat ondersteund, men is hier dan compatible mee.

Een Interface kan een poort (hardware) of een API (software) omvatten, software dat geschreven is voor een bepaalde API kan dan werken als men een compatible Interface (emulator) heeft. Een voorbeeld hiervan is Wine die compatible probeert te zijn met de Windows API.

Een protocol is meestal communicatie gerelateerd. Denk aan http of ftp. Software die deze, meestal open standaard, protocollen ondersteunen zijn compatible met elkaar en kunnen dus met elkaar communiceren.

Een formaat is een afspraak over de inhoud van een bit- of octet-stream, ook wel 'file' genoemd als het opgeslagen is. Aangezien een stream alleen maar een lange rij opeenvolgende bits bevat moet je een structuur (syntax) afspreken en een betekenis (semantiek) die dan door een programma geïnterpreteerd moet worden en vervolgens getransformeerd tot andere structuren die aan de gebruiker getoond worden. Tijdens het bewaren moet de software het omgekeerde doen en de semantiek vertalen naar een file die hieraan voldoet. Software die een bepaald formaat kunnen overeenkomstig interpreteren zijn compatible met dit formaat.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer