Springen naar inhoud

Zien

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 22 januari 2008 - 16:09

als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik aan niets en geloof alles

Heeft er iemand bijdehandjes gegeten?
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2008 - 16:40

Of verkeerde paddenstoelen. Maar heb je ook een discussiepunt?

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 22 januari 2008 - 18:14

paddenstoelen komen uit de lucht vallen minus heeft er iemand bijdehandjes gegeten? blijft over daar waar ik mee zit
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2008 - 18:23

Je posts zijn nogal onduidelijk. Wat bedoel je bijvoorbeeld met de volgende stelling:

als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik aan niets en geloof alles

Verder is het de bedoeling om in een topic met een duidelijke vraagstelling en/of discussiepunt te komen, waarop andere forumleden inhoudelijk kunnen reageren. Wat voor reacties verwacht je eigenlijk in deze topic?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Chaos

Chaos

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 januari 2008 - 18:29

Dat lijkt me ongeveer te kloppen. De vrije wil is synoniem aan wat we het Zelf noemen, het Zelf is altijd vrij en ongebonden. Echter, dat Zelf raakt betrokken bij een spel dat we leven noemen en verbindt zich met het ego concept, zoals jij en ik. Het wil zich vervolgens terug vrij voelen door de illusoire gevangenschap die het voor zichzelf gecreŽerd heeft. Omdat we dat met zín allen niet van elkaar weten omwille van deze identificatie bekijken we elkaar als vijanden. We sluiten ons aan bij die groep die het meeste kans biedt op vrijheid en dat volgens een soortgelijke conditionering (bvb. Islam versus Christendom). Wanneer deze groepen elkaar treffen ontstaat er dan mogelijks een strijd en verdringing. Wanneer we echter deze dynamieken doorzien zullen we tot verzoening en integratie komen, ieder doet wat water bij zín wijn en er ontstaat een nieuwe cultuur met inbegrip van oude waarden, de slechte kantjes gooien we overboord.

Jammer genoeg geven we geen aandacht aan deze dynamieken waardoor we nogal eens in een oeverloze strijd verwikkeld raken. Zowel de gelovige als de niet gelovige is op zoek naar deze dynamiek, een innerlijke drijfveer induceert dit. Uiteindelijk zoeken we enkel naar ons Zelf en trachten we ons terug te bevrijden van deze illusoire afgescheidenheid. Al die Zelfjes bij elkaar noemen we Bewustzijn of God. Jammer genoeg kunnen we dit intellectueel wel verklaren maar het gaat om de daadwerkelijke beleving of bewustwording hiervan. Vervolgens zal men zeggen dat het onduidelijk is.

Er is Zien of niet, onderwerp van debat.

Veranderd door Chaos, 22 januari 2008 - 18:30

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 22 januari 2008 - 20:00

Chaos schrijft: Dat lijkt me ongeveer te kloppen. wat klopt er niet?

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2008 - 21:15

Dit wordt helemaal niks. Oneliners en vaagheid staan zo ongeveer lijnrecht tegenover wat wij verwachten op het filosofieforum.

-slotje-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures