Springen naar inhoud

Wrijving tussen 2 metalen.. schokjes?

• Log in om te kunnen reageren

ABCreatief

ABCreatief

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 16:30

Op een ander forum zijn we met een aantal mensen in dicussie geraakt hierover, en natuurlijk denkt iedereen dat hij gelijk heeft, dus kwam ik op het idee om het eens bij de professionals na te vragen :D

Het gaat om de elektrische lading die ontstaat bij dit soort paardenbit:
http://www.emmers.be/file.php?id=205
Het is gemaakt van rvs, met koperen rolletjes, die dus draaien als het paard met zijn tong er langs gaat.
Nu is mijn vraag: komen er schokjes vrij in de mond van een paard, als het koper en rvs langs elkaar wrijven, en hoe sterk zijn die schokjes? Is dat goed te voelen?

Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Redbok

Redbok

• >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 16:37

Kan je wat meer uitleg geven.

Wat is de bedoeling van het bit. Waarom en wanneer zouden er (elektrische?) schokjes moeten vrijkomen...

ABCreatief

ABCreatief

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 16:51

Sommige paarden pakken een normaal bit stevig vast tussen hun tanden, zodat de ruiter niet meer kan sturen of remmen. Dan wordt dit bit soms gebruikt, en de paarden kunnen het bit dan niet meer tussen hun tanden vastpakken.
Nu zijn er dus een aantal mensen die denken dat dat komt doordat de rolletjes meedraaien, en anderen denken dat er schokjes/prikkelingen vrijkomen door het potentiaalverschil, als het paard met zijn tong de rolletjes laat draaien als hij het bit wil vastpakken tussen de tanden, en dus door de pijnprikkel het bit loslaat.

Kan er genoeg lading vrijkomen om zo'n prikkeling of schokje te voelen, als koper en rvs langs elkaar wrijven?

Veranderd door ABCreatief, 22 januari 2008 - 16:53

Redbok

Redbok

• >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 20:01

Statische elektriciteit ontstaat als isolerende materialen wrijving van elkaar ondervinden, bijvoorbeeld polyester van een broek en wol van een stoel.

Aangezien koper en staal beiden geleiders zijn, kan er dus geen statische elektriciteit opgestapeld worden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 januari 2008 - 22:09

Aangezien koper en staal beiden geleiders zijn, kan er dus geen statische elektriciteit opgestapeld worden.

...en zullen er dus geen schokjes worden gevoeld. (voor de duidelijkheid)
In een vochtige omgeving (met elekrtisch geleidend speeksel) als een paardenmond zal er sowieso nergens lading worden opgebouwd.

no shock.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Redbok

Redbok

• >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 22:15

In een vochtige omgeving (met elektrisch geleidend speeksel) als een paardenmond zal er sowieso nergens lading worden opgebouwd.

Inderdaad, eventuele lading zou meteen wegvoeien naar de 'aarde'.

Iceman

Iceman

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 22:57

Maar het is toch zo dat als er een potentiaalverschil is (en dat is volgens mij, twee verschillende metalen) en er is een geleidende omgeving, het speeksel van het paard. Dan ontstaat er toch een stroompje tussen deze twee metalen? Of moet ik beter opletten tijdens de materiaalkunde lessen :D?
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Redbok

Redbok

• >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 23:07

Maar het is toch zo dat als er een potentiaalverschil is (en dat is volgens mij, twee verschillende metalen) en er is een geleidende omgeving, het speeksel van het paard. Dan ontstaat er toch een stroompje tussen deze twee metalen? Of moet ik beter opletten tijdens de materiaalkunde lessen :D ?

Merk op dat het hier om een roestvast staal gaat. Roestvast staal heeft een vrij groot gewichtspercentage chroom. Het chroom vormt een onzichtbaar laagje chroomoxide (Cr2O3) wanneer het in aanraking komt met zuurstof, de oxidehuid. Dit laagje beschermt het onderliggende metaal tegen verdere roestvorming (oxidatie). Bovendien herstelt het zichzelf wanneer het beschadigd wordt.

Als er toch een galvanische cel zou gevormd worden, zou er continu een zeer kleine stroom lopen. Hoe groot weet ik niet? Het paard zou heel de tijd onder stroom staan :D .

ABCreatief

ABCreatief

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 11:23

Zoiets dacht ik inderdaad ook, Iceman. Zelfde principe als dit: http://www.techna.nl...andbatterij.htm
En als je een vulling hebt en je kauwt op een stukje aluminiumfolie, brr!
Maar kwik en aluminium is weer een veel groter verschil, dus ik weet niet of het echt te vergelijken is..

Wrijving heeft er dus verder niets mee te maken he?

Hihi, misschien moet ik het maar eens gaan testen *gaat op zoek naar een stuk koper*..

Redbok

Redbok

• >100 berichten
  • 155 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 11:11

Wrijving heeft er dus verder niets mee te maken he?

Inderdaad niet.

petermellee

petermellee

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2008 - 13:02

denk eerder dat de tong van het beest tussen de rolletjes

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 februari 2008 - 21:35

Ja?? En toen??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures