Springen naar inhoud

Wiskunde-termen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 januari 2008 - 21:36

Er komen in de huidige wiskunde,oa.mechanica en statica begrippen voor,die ik na lang nadenken meen te kunnen vertalen om de begrippen duidelijker te maken.

Zou ik de term "cartetische vectornotatie" kunnen vertalen in het voor mij begrijpelijker "3D vectornotatie" ,of zit er helemaal naast?
en
de term "vrijlichaamschema" vertalen als Nul G schema ( 0G-schema),
dwz een lichaam in het luchtledige en niet onder invloed van aantrekkingskracht van een ander ruimte-voorwerp?

In testapparatuur worden astronauten en testvliegers onderworpen aan krachten tot (ik meen) 8G.

Graag uitleg!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2008 - 21:45

een Cartesische vector is gwn een manier van noteren.
LaTeX


EDIT: hoeft dus niet 3D te zijn, maar kan uiteraard wel.

Een vrijlichaamschema komt uit de mechanica. Men maakt een "lichaam vrij" door alle steunpunten & verbindingen te vervangen door een evenwaardig krachtenstelsel

Veranderd door jhnbk, 22 januari 2008 - 21:56

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#3

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 januari 2008 - 22:57

Bedankt,jhnbk!

Weer wat moderns opgestoken!

#4

Antoine47

    Antoine47


  • >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2008 - 14:53

In testapparatuur worden astronauten en testvliegers onderworpen aan krachten tot (ik meen) 8G.

Graag uitleg!


G is de versnelling van de zwaartekracht. Wat je normaal voelt is 1G, recht omlaag. Astronauten en testvliegers worden onderworpen aan veel grotere versnellingen d.m.v. rotatie. Ze ondervinden dan een middelpuntvliedende kracht kracht die evenredig is aan 1, 2, 3 enz. maal hun eigen gewicht in kgf (kilogramkracht). Eenvoudig uitgedrukt: zo'n proefkonijn voelt zich dan 1, 2, 3 enz. keer zo zwaar als normaal. Een astronaut van 75 kilo heeft bij 8G het gevoel dat hij 600 kilo weegt. Daar moet je tegen kunnen, vandaar de proeven.
believing is really not knowing

#5

Bonzai

    Bonzai


  • >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2008 - 20:51

G is de versnelling van de zwaartekracht. Wat je normaal voelt is 1G, recht omlaag. Astronauten en testvliegers worden onderworpen aan veel grotere versnellingen d.m.v. rotatie. Ze ondervinden dan een middelpuntvliedende kracht kracht die evenredig is aan 1, 2, 3 enz. maal hun eigen gewicht in kgf (kilogramkracht). Eenvoudig uitgedrukt: zo'n proefkonijn voelt zich dan 1, 2, 3 enz. keer zo zwaar als normaal. Een astronaut van 75 kilo heeft bij 8G het gevoel dat hij 600 kilo weegt. Daar moet je tegen kunnen, vandaar de proeven.


Idd. Bij astronauten het heeft vooral te maken met het bloed in je lichaam (ihb in je hersenen). Hoe hoger de G hoe meer last een astronaut ervan ondervindt (ik dacht dat je bij 18G zowiezo het bewustzijn verliest). Het heeft te maken met de derde wet van Newton die zegt dat een voorwerp in beweging uit zichzelf in beweging (ERB) zal uitoefenen. Bij een te hoge G zal je lichaam te snel een versnelling hebben, waardoor je bloed uitblijft. Dit trekt dan uit je hersenen etc.
(Daarom ook dat astronauten horizontaal liggen)

Veranderd door Bonzai, 03 februari 2008 - 20:51






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures