Wiskunde-termen
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-
- Berichten: 4.502
Wiskunde-termen
Er komen in de huidige wiskunde,oa.mechanica en statica begrippen voor,die ik na lang nadenken meen te kunnen vertalen om de begrippen duidelijker te maken.
Zou ik de term "cartetische vectornotatie" kunnen vertalen in het voor mij begrijpelijker "3D vectornotatie" ,of zit er helemaal naast?
en
de term "vrijlichaamschema" vertalen als Nul G schema ( 0G-schema),
dwz een lichaam in het luchtledige en niet onder invloed van aantrekkingskracht van een ander ruimte-voorwerp?
In testapparatuur worden astronauten en testvliegers onderworpen aan krachten tot (ik meen) 8G.
Graag uitleg!
Zou ik de term "cartetische vectornotatie" kunnen vertalen in het voor mij begrijpelijker "3D vectornotatie" ,of zit er helemaal naast?
en
de term "vrijlichaamschema" vertalen als Nul G schema ( 0G-schema),
dwz een lichaam in het luchtledige en niet onder invloed van aantrekkingskracht van een ander ruimte-voorwerp?
In testapparatuur worden astronauten en testvliegers onderworpen aan krachten tot (ik meen) 8G.
Graag uitleg!
- Berichten: 6.905
Re: Wiskunde-termen
een Cartesische vector is gwn een manier van noteren.
Een vrijlichaamschema komt uit de mechanica. Men maakt een "lichaam vrij" door alle steunpunten & verbindingen te vervangen door een evenwaardig krachtenstelsel
\(\vec{a}=a_x \vec{e}_x+a_y \vec{e}_y\)
EDIT: hoeft dus niet 3D te zijn, maar kan uiteraard wel.Een vrijlichaamschema komt uit de mechanica. Men maakt een "lichaam vrij" door alle steunpunten & verbindingen te vervangen door een evenwaardig krachtenstelsel
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
-
- Berichten: 188
Re: Wiskunde-termen
G is de versnelling van de zwaartekracht. Wat je normaal voelt is 1G, recht omlaag. Astronauten en testvliegers worden onderworpen aan veel grotere versnellingen d.m.v. rotatie. Ze ondervinden dan een middelpuntvliedende kracht kracht die evenredig is aan 1, 2, 3 enz. maal hun eigen gewicht in kgf (kilogramkracht). Eenvoudig uitgedrukt: zo'n proefkonijn voelt zich dan 1, 2, 3 enz. keer zo zwaar als normaal. Een astronaut van 75 kilo heeft bij 8G het gevoel dat hij 600 kilo weegt. Daar moet je tegen kunnen, vandaar de proeven.oktagon schreef:In testapparatuur worden astronauten en testvliegers onderworpen aan krachten tot (ik meen) 8G.
Graag uitleg!
believing is really not knowing
-
- Berichten: 190
Re: Wiskunde-termen
G is de versnelling van de zwaartekracht. Wat je normaal voelt is 1G, recht omlaag. Astronauten en testvliegers worden onderworpen aan veel grotere versnellingen d.m.v. rotatie. Ze ondervinden dan een middelpuntvliedende kracht kracht die evenredig is aan 1, 2, 3 enz. maal hun eigen gewicht in kgf (kilogramkracht). Eenvoudig uitgedrukt: zo'n proefkonijn voelt zich dan 1, 2, 3 enz. keer zo zwaar als normaal. Een astronaut van 75 kilo heeft bij 8G het gevoel dat hij 600 kilo weegt. Daar moet je tegen kunnen, vandaar de proeven.
Idd. Bij astronauten het heeft vooral te maken met het bloed in je lichaam (ihb in je hersenen). Hoe hoger de G hoe meer last een astronaut ervan ondervindt (ik dacht dat je bij 18G zowiezo het bewustzijn verliest). Het heeft te maken met de derde wet van Newton die zegt dat een voorwerp in beweging uit zichzelf in beweging (ERB) zal uitoefenen. Bij een te hoge G zal je lichaam te snel een versnelling hebben, waardoor je bloed uitblijft. Dit trekt dan uit je hersenen etc.
(Daarom ook dat astronauten horizontaal liggen)