[natuurkunde] statica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

[natuurkunde] statica

Ik heb opnieuw een probleem bij een opgave van statica:

In de onderstaande afbeelding zie je de situatie, de kracht van 1000 N ligt in het vlak AEB !
statica_4.png
statica_4.png (18.72 KiB) 261 keer bekeken
Mijn redenering:

Omdat de kracht van 1000 N in het AEB vlak ligt moet het mogelijk zijn deze te projecteren op de richting BE. Wanneer je de kracht op BE dan gaat projecteren op EA dan ligt deze in het grondvlak en volgens mij krijg je daar dan opnieuw de kracht van 1000 N maar enkel de zin is omgekeerd.

Vanwege de symmetrie ( 2 x 35 °) zou ik die 1000 N delen door 2 en bekomen ik dus 2 krachten van 500 N.

Als ik deze krachten dan ga projecteren op AC en DA (zijn gelijk) bekom ik 610 N. Die 610 deel ik door de cosinus van 50° voor de spankracht in de kabels te bepalen maar dan kom ik op een resultaat uit van 949,59N. Het antwoord in de cursus is 916,4 N.

Wie is er fout, ikzelf of de cursus (persoonlijk denk ik het eerste :D ).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] statica

Je kan wegens symmetrie zeggen dat de krachten in de blauwe staven gelijk zijn, dus kan je best deze bepalen als 1 onbekende. Nu kan je in punt B 2 vergelijkingen met 2 onbekenden opstellen.

PS: examen statica ofzo? :D suc6 dan
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [natuurkunde] statica

Je kan wegens symmetrie zeggen dat de krachten in de blauwe staven gelijk zijn, dus kan je best deze bepalen als 1 onbekende.
Die symmetrie had ik ook gevonden.
Nu kan je in punt B 2 vergelijkingen met 2 onbekenden opstellen.
Ik had het zo ongeveer gedaan, dit is wat ik had ingevoerd in Maple (ik weet niet of je het programma kent ?):

Code: Selecteer alles

vgl1:=2*(Fbc*cos(50/(180/Pi))*cos(35/(180/Pi)))=1000;

vgl2:=Fbc*sin(50/(180/Pi))+Fbc*sin(50/(180/Pi))+Rab=0;

   

evalf(solve({vgl1,vgl2},[Fbc,Rab]));

[[Fbc = 949.5940575, Rab = -1454.862502]]
De oplossingen in mijn cursus zijn: 916,4 N en 1664 N (die min van in Maple dat is waarschijnlijk gewoon een tekenfoutje en dat kan ik wel oplossen maar die verkeerde waarden weet ik niet waar de fout zit.)
PS: examen statica ofzo? :D suc6 dan
Statica en Kinematica, binnen een paar dagen komen de vragen wel van Kinematica :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] statica

Ik heb voor
\(F_{AB}=1191,75 \, N\)
(ook niet wat de cursus heeft, staat die kracht onder een hoek? EDIT: heb al gezien waar ik fout loop) maar, ik denk dat het toch handiger is om gewoon de krachten in de staven te zetten, en dan gewoon te ontbinden en de evenwichtsvergelijkingen op te stellen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [natuurkunde] statica

staat die kracht onder een hoek?
Die kracht ligt normaal horizontaal in het ABE vlak.

Dat ontbinden volgens de stangen en die evenwichtsvergelijkingen opstellen dan heb ik hierboven toch eigenlijk gedaan ?

Daarna de vergelijkingen opgelost en gezien dat het niet overeenkomt met de oplossing. Zou de oplossing fout zijn of hebben wij een foute berekening gemaakt ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] statica

\([Fdb=949.5940460081191,Fcb=949.5940460081191,Fab=1454.862486844084]\)
kom ik nu uit, met dit stelsel
\(\left\{\begin{array}[pos]{spalten} (Fdb+Fcb) \sin(40\pi/180) \cos(35 \pi/180)=1000\\ Fdb=Fcb\\ (Fdb+Fcb)\cos(40\pi/180)=Fab\end{array}\)
stelsel lijkt mij in orde

EDIT: ik heb bij mijn eerste poging, de hoek
\(\widehat{EBA}\)
beschouwd als 50, maar dat klopt uiteraard niet
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [natuurkunde] statica

stelsel lijkt mij in orde
Ik had ongeveer hetzelfde stelsel, die oplossingen had ik ook (op het teken na).

Dan is de oplossing in de cursus blijkbaar verkeerd :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] statica

vgl2:=Fbc*sin(50/(180/Pi))+Fbc*sin(50/(180/Pi))+Rab=0;

hier heb ik -Rab

aangezien de staaf op druk gaat staan heb ik ineens mijn kracht naar boven geörienteerd

Het lijkt mij dan dat de cursus niet correct is.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [natuurkunde] statica

jhnbk schreef:vgl2:=Fbc*sin(50/(180/Pi))+Fbc*sin(50/(180/Pi))+Rab=0;

hier heb ik -Rab

aangezien de staaf op druk gaat staan heb ik ineens mijn kracht naar boven geörienteerd

Het lijkt mij dan dat de cursus niet correct is.
Inderdaad, die staaf wordt op druk belast dus min.

Bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] statica

Geen probleem
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] statica

Je start is verwarrend.

Je prent bekijkende ontbreekt er nog het punt D,dat ik maar placeer links onder zodat je zijvlakken ABC en ABD zijn.

Dan kreeg Jan vdV geen antwoord over de hoek die de 1000N maakt met de lijn AB van het vlak ABE.

Is die kracht niet evenwijdig met de lijn EA,dan lijkt het me wel het beste om die te ontleden in een kracht // EA en een kracht loodr.op die lijn.

Beide ontbondene krachten moet je dan ontbinden en rekening houden met de in de basis van de figuur liggende 35 graden hoeken en die gevonden krachten met je dan ( als ik het verhaal een beetje kan interpreteren) in de richting van de beide schuine "vectoren"projecteren en die lopen onder 50 graden.

Ik geloof dat hier de reden van jullie foute antwoord zit.

Ik bekeek nog een opmerking van JHNBK en het is idd.het makkelukstuh om een moment om punt A te nemen en krachten aan te nemen in de stangen,die beide,gezien de richting trekstangen zijn.

Dus in de M-berekening kun je wegens de symmetrie er vanuit gaan dat de trekkrachten gelijk zijn en vind je ze zo!

Resteert AB,die zo gezien een drukstang is,nu kun je een moment nemen om C of D omdat je eerder de trekkrachten vond.

Constructief behoren de hoekpunten C en D wel ankerpunten te zijn,ander gaat het zaakje draaien! :D

Kluifzuh! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [natuurkunde] statica

oktagon schreef:Je start is verwarrend.

Je prent bekijkende ontbreekt er nog het punt D,dat ik maar placeer links onder zodat je zijvlakken ABC en ABD zijn.

Dan kreeg Jan vdV geen antwoord over de hoek die de 1000N maakt met de lijn AB van het vlak ABE.
Ja het punt D is er blijkbaar afgevallen tijdens het resizen van het venster waarin de tekening gemaakt was.

Die hoek van AB is niet gegeven dus ik veronderstelde dat die 1000N was.

Bedankt voor nog eens een korte samenvatting te geven van de gehele oefening Oktagon. Ik weet nu hoe ik zo'n probleem moet aanpakken en alleen nog hopen dat ik niet teveel stomme rekenfouten maak op het examen.

Reageer