Programma voor windows maken

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Programma voor windows maken

Hoe kan ik een simpel (tekst) programma'tje voor Windows schrijven..? In welke taal, hoe en waar kan ik het dan laten, door middel van wat etc.

Bijvoorbeeld het simpel in beeld kunnen laten verschijnen van 'Hello World' of zo.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Programma voor windows maken

Dat is een goede vraag. Er zijn heel veel talen die dit kunnen, het is enkel kwestie van smaak en de inzet die je wilt leveren om een te kiezen.

Als je achteraf verder wilt met programmeren, post dan wat je zoal wilt maken, dat vergemakkelijkt het geven van advies.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Programma voor windows maken

Ik wil voorlopig gewoon een tekstje op het beeld kunnen laten verschijnen. Iets leuks voor mijn vrienden. Bijvoorbeeld een tekst zoals ik nu typ. Verder geen opmaak of iets dergelijks, gewoon een simpel tekstje.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Programma voor windows maken

De opties zijn:

- (visual) basic

- C/C++

- python

- Java

- Perl

- ruby

- Pascal/Delphi

- C#

- ....

Dat zijn vrij veel gebruikte talen (niet in volgorde van gebruik).

De ene taal is al simpeler dan de andere
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Programma voor windows maken

Okee, bedankt. Maar als ik nu bijvoorbeeld een stukje hebt geschreven in..C, hoe moet het dan opslaan, hoe kan ik het laten zien op het beeld scherm, is er een speciaal iets voor om in te schrijven.. :D ?
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Programma voor windows maken

Ik had in het eerste semester beginselen van programmeren en daarin gebruikten we Java. Als het alleen is om een simpel stukje tekst naar het scherm te brengen is dat in Java nog vrij eenvoudig.

Je kan dat in gelijk welke tekstverwerker typen maar toch heb je een programma nodig om dat om te zetten en te laten uitvoeren, wij gebruikten: JCreator (als ik dat mag vermelden tenminste anders verwijder je dit maar :D )
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Programma voor windows maken

Okee, bedankt. Ik zal er even naar kijken!
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Programma voor windows maken

Voor C/C++ zou ik dev C++ aanraden
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Programma voor windows maken

Voor een simpel zinnetje op het scherm te toveren is C/C++ veruit de makkelijkste :D

Code: Selecteer alles

#include<iostream>

using namespace std;

int main() {

   cout << "Hello world!" << endl;

   system("pause"); // enkel nodig om je dos schermpje niet direct terug te laten sluiten

   return 0;

}
Ziezo, daar is je programma :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Programma voor windows maken

Cycloon, wat denk je van python?

Code: Selecteer alles

print "Hello world!"
(uiteraard komt nu de discusie is python een programmeertaal?)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Programma voor windows maken

shoes? (zie ook: hackety)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Programma voor windows maken

volgens mij vergeten we de simpelste van allemaal

javascript?

Code: Selecteer alles

<html>

<body>

<script type="text/javascript">

document.write("Hello World!");

</script>

</body>

</html>
opslaan in kladblok als .html et voila :D

grtz,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Programma voor windows maken

RaYK schreef:volgens mij vergeten we de simpelste van allemaal

javascript?

Code: Selecteer alles

<html>

<body>

<script type="text/javascript">

document.write("Hello World!");

</script>

</body>

</html>
opslaan in kladblok als .html et voila :D

grtz,

Rayk
Deze ken ik uiteraad. Maar ik wil als het ware een zwart scherm zien, met daarin mijn geschreven woorden.. :D
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Programma voor windows maken

ah owkay,

zoek in google achter notepad++ dat is een gratis soort van advanced kladblok :D

hierin typ je dan volgende java code

Code: Selecteer alles

import java.awt.*;

import java.applet.*;

public class Test extends Applet

{

 public void paint(Graphics g)

 {

  g.drawString("Hellow world!", 10,20);

 }

}
dan op het play knopje klikken en dan zou je normaal toch een applet moeten opgestart krijgen :D

dit is om je op weg te helpen.

grtn,

Rayk

ps.: als beginnend programmeur zou ik je aanraden om met java te beginnen, het is relatief simpel en je kunt het toepassen op alle OS'en, ik wil maar zeggen je kunt java overal gebruiken, op je pc, je gsm onder linux, windows, maakt niet uit zolang je maar de java engine hebt draaien op je pc, wat in 80% van de gevallen wel zo zal zijn. :D
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Programma voor windows maken

Ik zou als beginnende programmeur niet direct met een GUI app beginnen...

Suggestie bekijk eerst eens elk van de boeken op http://www.greenteapress.com/

Wat je ook kiest, probeer een programmer te worden en niet een Java Programmeur, een Python Programmeur, etc... Verbreed jezelf, leer meerdere programmeer talen en word een goede programmeur in elke taal.

Daarbij is het volgen van Lambda the Ultimate een goed begin
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer