[Scheikunde] Dissociatievergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 379

[Scheikunde] Dissociatievergelijkingen

Ik heb morgen test chemie maar weet niet goed meer wat dissociatie is en hoe je de vergelijking moet opstellen.

Berichten: 8.614

Re: [Scheikunde] Dissociatievergelijkingen

Simpel gezegd:

Wanneer je een stof oplost in water worden er ionen gevormd. Hoe dat gebeurt hangt af van het soort stof.

Een eerste groep stoffen, de ionoforen, bestaan in zuivere toestand reeds uit ionen. Bij het oplossen in water gaan deze apart zitten omdat de waterstofbruggen de ionen uit elkaar trekken. Dit proces heet dissociatie. Een voorbeeld:

..........
\(H_2O\)
\(NaCl \rightarrow Na^+ + Cl^-\)
Een tweede groep stoffen, de ionogenen, bezitten in zuivere toestand géén ionen, maar maken deze wel aan wanneer ze opgelost worden in water. Dit proces heet ionisatie. Een voorbeeld:
\(HCl + H_2O \rightarrow H^+ + Cl^-\)
Opmerking: In een dissociatiereactie is water een katalysator en wordt dus boven de pijl geschreven. In een ionisatiereactie neemt water echt deel aan de reactie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [Scheikunde] Dissociatievergelijkingen

Klintersaas schreef:
Opmerking: In een dissociatiereactie is water een katalysator en wordt dus boven de pijl geschreven. In een ionisatiereactie neemt water echt deel aan de reactie.
Dan moet je dat ook in de reactievergelijking laten zien:

HCl + H2O --> H3O+ + Cl-
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 379

Re: [Scheikunde] Dissociatievergelijkingen

Yes heb het begrepen bedankt mannen.

Berichten: 379

Re: [Scheikunde] Dissociatievergelijkingen

1 probleempje enkel bij basen en zuren wordt er ionisatie gedaan in mijn cursus.

Dus water trekt de stoffen uitteen maar bij 1 stof als gevolg te ioniseren en bij andere te dissocieren.

Berichten: 8.614

Re: [Scheikunde] Dissociatievergelijkingen

Dan moet je dat ook in de reactievergelijking laten zien:
Inderdaad, ik was iets te snel.
299792.458 schreef:1 probleempje enkel bij basen en zuren wordt er ionisatie gedaan in mijn cursus.

Dus water trekt de stoffen uitteen maar bij 1 stof als gevolg te ioniseren en bij andere te dissocieren.
Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 1

Re: [Scheikunde] Dissociatievergelijkingen

wanneer ik op een oefeningen de dissociatievergelijking moet ( bv. Al2S3) dat kan ik wel maar als ik bv Ca(OH)2 krijg dan snap ik dit niet meer zou iemand mij dat kunnen uitleggen aub

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: [Scheikunde] Dissociatievergelijkingen

rambo19 schreef: za 12 jan 2013, 13:20
wanneer ik op een oefeningen de dissociatievergelijking moet ( bv. Al2S3) dat kan ik wel maar als ik bv Ca(OH)2 krijg dan snap ik dit niet meer zou iemand mij dat kunnen uitleggen aub

Alvast bedankt!
Het opstellen van de dissociatievergelijking van Al2S3 is eigenlijk gelijk aardig aan het opstellen aan de vergelijking van Ca(OH)2.Je zit mischien in de knoop met die (OH)2 ...

Als ik CaCl2 heb, in wat valt dit dan uit elkaar? Je kan nu infeite gewoon de Cl2 vervangen door (OH)2.. De (OH) is alsware 1 'groep'.
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Reageer