Literatuur voor de "casual" historicus / hobbyist

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Literatuur voor de "casual" historicus / hobbyist

Nu ik al stevig richting de dertig ben is mij een groot deel van m'n kennis over geschiedenis ontgaan. Ik zou dit graag weer ophalen, en ben nu op zoek naar een paar boeken over zowel de Nederlandse alsook de Europese en wereldgeschiedenis.

Ik heb al even op bol.com rondgekeken, maar heb slechts een paar boeken gevonden, en ik ben niet zeker van de kwaliteit; ik heb liever een grondige index dan populistisch taalgebruik en overmatig gebruik van plaatjes.

Dus als iemand suggesties heeft hoor ik het graag.

Berichten: 1.404

Re: Literatuur voor de "casual" historicus / hobbyist

Een mooi boek om de 'schoolse geschiedenis' (die veel belang hecht aan personen en data) te relativeren en in een grootser perspectief te plaatsen is Zwaarden, paarden en ziektekiemen van Jared Diamond
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 656

Re: Literatuur voor de "casual" historicus / hobbyist

Hallo Kars, dan is dit een grote aanrader!

Palmer, a history of the modern world (New York, 2003)

Het is wel een duur boek en het is helaas alleen maar in het engels te krijgen. Maar het is wel een erg goed boek!

In dit boek is de volledige moderne geschiedenis van Europa beschreven.

Een best dikke pil, dus ben je wel ff mee zoet. :shock: (meer dan duizend blz.)

Dit boek is een studie boek van mij voor de modules, je raad het wel: over de europese geschiedenis vanaf de renaissance.

Dit is zover ik weet een verplicht studie boek op alle geschiedenis opleidingen in Nederland en is veel in gebruik bij de opleiding in de wereld.

Met zekerheid vast te stellen is dat het een verplicht studie boek is aan de VU in Amsterdam en aan Windesheim in Zwolle.

Als je het kan opbrengen, dan is dit een ideaal boek. Maar wel pittig.

Geschreven door Palmer, Colton en Kramer.

Niet bepaald ondbekende historici.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Literatuur voor de "casual" historicus / hobbyist

Voor de Nederlandse Geschiedenis raad ik "Geschiedenis van de Nederlanden" onder redactie van Blom en Lamberts aan. (Uitgeverij intro, 2001)
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 656

Re: Literatuur voor de "casual" historicus / hobbyist

Voor de Nederlandse Geschiedenis raad ik "Geschiedenis van de Nederlanden" onder redactie van Blom en Lamberts aan. (Uitgeverij intro, 2001)
Is ook een studie boek van mij. :shock:

Is voor de vaderlandse geschiedenis idd een erg fijn boek.

Berichten: 2

Re: Literatuur voor de "casual" historicus / hobbyist

Bedankt voor de suggesties, die Nederlandse titels komen op m'n volgende verlanglijstje. ;)

Even speuren naar A History of the Modern World op Amazon levert echter meer dan een uitgave op; een van Knopf en een tweede van McGraw-Hill, geen van beide uit 2003. Bovendien heeft de McGraw-Hill uitgave het over PowerWeb, wat dat ook moge zijn. Suggesties, of wellicht een ISBN nummer? :shock:

Berichten: 656

Re: Literatuur voor de "casual" historicus / hobbyist

Er zijn idd meerdere edities.

Sommige in paperback, andere in losse delen ipv 1 boek.

Die ik heb is hardcover en is de ninth edition (zover ik weet de laatstste editie op dit moment).

ISBN: 0-375-41398-7

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Literatuur voor de "casual" historicus / hobbyist

om te beginnen is het boekje geschiedenis in een notendop heel leuk. klein handzaam boekje waar in 200 pag de geschiedenis van nederland wordt vertelt en slechts 9,95 bij bol.com: bestellen klik hier
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: Literatuur voor de "casual" historicus / hobbyist

Maar....studieboeken zijn slechts overzichtswerken en "de schoolse leer" relativeren is essentieel voor je begrip van de wereld...althans de geschiedenis.

Lees McNeill & McNeill - The Human Web

Lees Andre Gunder Frank - ReOrient. Global Economy in the Asian age

(of zijn extreme tegenhanger: D. Landes - The wealth and poverty of nations. Why are some countries so rich and others so poor?)

Alle drie zijn topwetenschap.

Re: Literatuur voor de "casual" historicus / hobbyist

JonathanEz schreef:Maar....studieboeken zijn slechts overzichtswerken en "de schoolse leer" relativeren is essentieel voor je begrip van de wereld...althans de geschiedenis.

Lees McNeill & McNeill - The Human Web

Lees Andre Gunder Frank - ReOrient. Global Economy in the Asian age

(of zijn extreme tegenhanger: D. Landes - The wealth and poverty of nations. Why are some countries so rich and others so poor?)

Alle drie zijn topwetenschap.
Voor de middeleeuwen is "eeuwen des onderscheids" niet slecht. Van hoppenbrouwers & blockmans. En inderdaad, palmer is zowat het meest gebruikte boek in universiteiten (moet het ook lezen).

Of die landes & mcneil echt basis zijn, dat betwijfel ik echter wel, niettemin zijn ze wel goed hoop ik, want heb landes juist gekocht :shock:

Re: Literatuur voor de "casual" historicus / hobbyist

Ik denk dat A history of the modern world (palmer) inderdaad het coolste is, tenminste als je gemiddeld engels kunt moet dat geen probleem zijn. Zwaarden paarden en ziektekiemen is ook een prima boek maar dat is toch meer een Hypothese om de loop van de geschiedenis te verklaren, dan dat een objectieve kijk op de gebeurtenissen biedt. Ik heb de boeken beide in de kast staan om dat ik geschiedenis studeer dus...

Het boek van palmer is moeilijk te krijgen, het is een heel dik boek en het is superduur , ik heb hem zelf in 2 delen (leest wat makkelijker :shock: )

ISBN:

deel 1: 0-07-241784-6 onderdeel van: 0-07-250282-7

deel 2: 0-07-241790-0 onderdeel van: 0-07-250282-7

Als je met deze isbn nummers naar de "goede" boekhandel gaat bijv. Atheneum in Amsterdam weten ze meteen waar je het over hebt en hebben ze het als het goed is ook meteen op voorraad.

Reageer