Iq test bnn 2008

Moderator: Rhiannon

Berichten: 94

Iq test bnn 2008

Doet er vanavond nog iemand mee aan de IQ test van BNN?

http://www.omroep.nl/bnn/iq2008/

Volgens mij is het ook mogelijk om het naderhand op het internet te maken!
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Iq test bnn 2008

Ik doe (deed) niet mee. De show is mij veel te informeel (BNN-achtig), en de presentatoren irriteren me.

Wat zijn de scores van de WSF-ers? :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 12.262

Re: Iq test bnn 2008

Ik heb niet meegedaan, toevallig wel tegen de uitslag aangezapped. Gemiddelde score van 113 zag ik... volgens mij is er dan iets grondig mis met ofwel de test, ofwel de populatie deelnemers.
Victory through technology

Berichten: 4.246

Re: Iq test bnn 2008

Ik heb niet meegedaan, toevallig wel tegen de uitslag aangezapped. Gemiddelde score van 113 zag ik... volgens mij is er dan iets grondig mis met ofwel de test, ofwel de populatie deelnemers.
Mischien een technische fout door de stroomstoring? :D
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Iq test bnn 2008

Ik heb niet meegedaan, toevallig wel tegen de uitslag aangezapped. Gemiddelde score van 113 zag ik... volgens mij is er dan iets grondig mis met ofwel de test, ofwel de populatie deelnemers.
Héhé, dat zou willen zeggen dat iets minder dan de helft van de deelnemers een standaarddeviatie afwijkt van het gemiddelde. Dus zowat een kwart van de deelnemers kan aansluiten bij de mensa. Het zal wel aan de steekproef liggen :D

Verborgen inhoud
Ypsilon verontschuldigt zich voor mogelijke rekenkundige onjuistheden (ik analyseer dit eventjes los uit het hoofd).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Iq test bnn 2008

Verborgen inhoud
Ypsilon verontschuldigt zich voor mogelijke rekenkundige onjuistheden (ik analyseer dit eventjes los uit het hoofd).
Ik wilde net reageren tot ik deze edit zag :D . Het zal toch héél wat minder dan 1/4 zijn. Hoeveel precies is afhankelijk van of je onderstelt dat deze groep nog steeds normaal verdeeld is, of andere onderstelling gaat invoeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Iq test bnn 2008

Ik wilde net reageren tot ik deze edit zag :D . Het zal toch héél wat minder dan 1/4 zijn. Hoeveel precies is afhankelijk van of je onderstelt dat deze groep nog steeds normaal verdeeld is, of andere onderstelling gaat invoeren.
Edit: Schrap dus maar wat ik tot nu toe zei... Ik heb inderdaad wat foutjes gemaakt.

Edit 2: Het gemiddelde van de deelnemers wijkt bijna 1SD af van het gemiddelde in de populatie, verder komen we voorlopig niet.

Berichten: 12.262

Re: Iq test bnn 2008

Eerlijkgezegd lijkt het me aannemelijker dat die test gewoon foutief genormaliseerd is. Verbazend was ook wel dat de hoogste score iets van 136 was, slechts 1.2x het gemiddelde (dus feitelijk 120). Op zon groot publiek zou je meer verwachten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Iq test bnn 2008

Het is heel normaal dat het gemiddelde boven de 100 uitkomt.

100 is het gemiddelde in de hele populatie.

Mensen die goed zijn in IQ testen vinden het veel leuker om mee te doen.

Mensen die altijd laag scoren hebben er erg weinig zin in en doen dus niet mee.

Dus komt het gemiddelde een stuk hoger uit.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Re: Iq test bnn 2008

Dalton schreef:Het is heel normaal dat het gemiddelde boven de 100 uitkomt.

100 is het gemiddelde in de hele populatie.

Mensen die goed zijn in IQ testen vinden het veel leuker om mee te doen.

Mensen die altijd laag scoren hebben er erg weinig zin in en doen dus niet mee.

Dus komt het gemiddelde een stuk hoger uit.
Maar mensen die denken dat ze een hoog iq hebben doen ook graag mee, en daar zijn er relatief veel van.

Verder lijkt me meedoen aan zo'n programma sowieso niet speciaal de liefhebberij van intelligente mensen, behalve als je ervoor betaalt krijgt natuurlijk. Als de hoogste IQ meting inderdaad slechts 136 was, dan zouden alle koppen die nederland die avond in het publiek gezien heeft die avond 'dommer' zijn dan IQ136. Hoewel dat geen schande is, is het nu ook niet direct iets om aan de collega's te vertellen bij de koffieautomaat, lijkt me. Nog erger wordt het als je volgens Mensa toch echt veel hoger dan die 136 zit en de test kennelijk gewoon slecht door BNN is uitgevoerd. Heb je helemaal geen verhaal meer. Kortom: een intelligent mens slaat zoiets over.

Al met al denk ik wel dat BNN het goed gedaan heeft. Er zitten geen grote lichten in de zaal (die kijken wel uit) en de domste mensen raakten de weg kwijt op weg naar de studio. Blijf je inderdaad over met gemiddeld 113 en maximum 136. Precies de groep mensen die 'altijd al graag had willen weten hoe slim ze nu ECHT zijn'.

Berichten: 12.262

Re: Iq test bnn 2008

Die 136 was de beste van de studiogasten, denk een paar honderd in totaal. Maar op zo'n groep zou je eigenlijk toch wel verwachten dat er meer mensen 20% boven het gemiddelde zitten. Als het iq meet denk ik dat het met een SD van 24 is ipv met de gebruikelijke 15 of 16.

Overigens heb ik echt mn twijfels of de makers van de test gemiddeld daadwerkelijk een iq van 113 hebben. Het is wel zo dat mensen die iq testen maken in het algemeen een wat hoger iq hebben dan het werkelijke gemiddelde, vaak wordt een getal in de orde van 105 a 108 gevonden.

Ik heb hem eens online geprobeerd te maken, 134 als schamel resultaat. Het zijn overigens wel aparte vragen voor iets dat IQ moet meten - flink aantal spreekwoorden, en dingen op volgorde zetten waarvan je maar net moeten weten hoe ze werken (ik heb geen intieme kennis van menselijke kanonskogels of hoe je op een sportvliegtuig terecht komt).
Victory through technology

Berichten: 94

Re: Iq test bnn 2008

Je moet het resultaat ook met een korrel zout nemen. Dit jaar had ik volgens de test een IQ van 123, vorig jaar 108 en het jaar daarvoor 116. Maar het is natuurlijk meer een spel dan een test.
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Berichten: 12.262

Re: Iq test bnn 2008

108, 116 en 123 zijn inderdaad wel fors verschillende uitslagen voor dezelfde persoon. Ik denk dat je er wel gelijk in hebt, het is meer een soort quiz dan een iq test. Overigens zou het me ook niet verbazen als er helemaal geen poging gedaan is de test te normaliseren, dat vereist tenslotte flink wat testpersonen en daarmee het risico op uitlekken van de vragen op voorhand.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Iq test bnn 2008

Je moet het resultaat ook met een korrel zout nemen. Dit jaar had ik volgens de test een IQ van 123, vorig jaar 108 en het jaar daarvoor 116. Maar het is natuurlijk meer een spel dan een test.
Bewijst nog maar eens dat een echte IQ-test onder begeleiding moet gebeuren :D

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Iq test bnn 2008

Ik heb die IQ-test gemaakt en mijn score was 121. Niet slecht dus, maar volgens mij kan je zo niet bewijzen of je al dan niet slim bent. Dat wordt wel duidelijk aan de hand van je resutaten op school (die zijn eigenlijk ook niet zo'n goede maatstaf, omdat je altijd wel eens een tegenslag kan hebben) en je opmerkingen in een gesprek, je taalgebruik, je manier van denken...

Cathérine

Reageer