Therapeutisch klonen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Therapeutisch klonen

Hey allemaal!

Zijn jullie voor of tegen therapeutisch klonen? Het klonen van een embryo voor stamcellen te verkrijgen, ff voor wie het niet wisten :shock: .

en waarom?

En zijn jullie voor/tegen klonen van embryo's, als doel een levend individu te krijgen?

En hier ook weer, waarom? ;)

Joyce

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Therapeutisch klonen

Het eerste (stamcellen) heb ik geen moeite mee. Ik beschouw een embryo gewoon als een klompje cellen. Het is stukken minder erg dan experimenteren met (volgroeide) dieren.

Het tweede is denk ik niet mogelijk. Als het al lukt zal de kloon niet gezond zijn en jong sterven. Dus om die reden zou ik tegen zijn.

(Tenzij je met klonen van embryo's zoiets bedoeld als het proces waarbij gewoonlijk eeneiige meerlingen ontstaan - een embryo zeg maar in tweeen splitsen. Ik zou niet weten waarom je dat zou willen doen, maar het lijkt me geen groot probleem.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 31

Re: Therapeutisch klonen

Hoi Itsme,

Therapeutisch klonen, niets op tegen toch? Zolang "het" nog geen bewustzijn heeft heeft het (wat mij betreft) alleen maar voordelen. Misschien een oplossing voor het donorentekort?

Maar waarom zou een embryo klonen om een levent individu te verkrijgen. Een kloon van jezelf als beste vriend. Of een of andere narcistische reden om dat te doen. Daar zie ik het nut niet van in, tegen dus.

Maar wat denk je er zelf van?

Re: Therapeutisch klonen

Ik ben 100% voor therapeutisch klonen, aangezien men daarmee geen normen overtreedt, en aangezien het ongelooflijk nuttig is i.v.m. wetenschappelijk onderzoek en geneeskundige toepassingen.

Een andere mogelijkheid die eigenlijk niet onder klonen valt en die nogal moeilijk ligt: het creëren van een immunologe dubbelganger. Men pakt bij iemand een cel weg, en men neemt uit die cel enkele belangrijke chromosomen, zoals chromosoom 6, meerbepaald diens korte arm. Deze chromosomen worden dan bij een ander individu (dier/mens) ingebracht. Op deze manier krijgt deze laatste alle genetische informatie i.v.m. ziekten, maar is hiervoor compleet immuun. Het tweede individu krijgt nooit een lever-, nier-, hart-, long- of aan om het even welk orgaan een afwijking. Indien de oorspronkelijke persoon bijvoorbeeld een nierziekte krijgt, kan men een nier van de immunologe dubbelganger nemen en die inplanten bij die persoon. En aangezien die nier in feite de eigen nier is van die persoon, treden er dus volstrekt geen afstotingsverschijnselen op. Maar de kwestie is dat, indien de kwaal bij de lever of het hart zou liggen, men de dubbelganger zou moeten doden om aan een donororgaan te komen, wat indruist tegen de ethische normen en waarden.

Even voor de duidelijkheid: een immunologe dubbelganger lijkt in niets op de oorspronkelijke persoon, en heeft alleen exact dezelfde inwendige organen, die niet aangetast kunnen worden door ziekten.

Re: Therapeutisch klonen

hallo mijn naam is leslie en ik moet voor school een eindwerk maken over klonen!maar het lukt tot hier toe niet echt goed!kzou graag goeie uitleg hebbe in verband met therapeutisch en reproductief klonen!en ook over de verschillende soorten technieken!!dank bij voorbaat en u kan me altijd mailen op Edit moderator (Cassanne): geen e-mailadressen op het forum. Zie de forum regels.

Re: Therapeutisch klonen

In het boek Kloon van Robin Cook wordt de nieuwe kloontechniek HTSR uit de doeken gedaan. HTSR staat voor Homologe Transgene Segmentale Recombinatie, en is bijna volledig dezelfde als de techniek die ik eerder heb beschreven. Het is de procedure waarbij een stukje DNA uit iemands cel verwijderd wordt. dit stukje DNA is verantwoordelijk voor een specifieke genetische afwijking. Dit stukje DNA wordt vervangen door een nieuw gelijksoortig stukje ziektevrij DNA. Dit gebeurt in de celkern van één van de cellen van de patiënt. Deze cel wordt door groeihormonen aangespoord om uit te groeien tot het type cellen dat de patiënt nodig heeft. Deze cellen worden bij de patiënt ingebracht. Vervolgens is de patiënt niet alleen binnen een ongelooflijk korte tijd genezen, hij/zij heeft ook geen genetische aanleg meer om de ziekte te krijgen.

Deze techniek wijkt af van het creëren van een immunologe dubbelganger aangezien bij deze laatste de cellen ingebracht worden bij iemand anders.

Het creëren van een immunologe dubbelganger wordt eveneens beschreven in een boek van Robin Cook, getiteld Verminkt.

Alle boeken van Robin Cook zijn echter fictie, en het zijn dus ook geen waargebeurde verhalen. Hij voegt echter vele correcte feiten aan zijn boeken toe om ze geloofwaardig te maken, dus de kloontechnieken zijn wel degelijk echt.

Re: Therapeutisch klonen

Zijn jullie voor of tegen therapeutisch klonen? Het klonen van een embryo voor stamcellen te verkrijgen, ff voor wie het niet wisten  .
Bij therapeutisch klonen, klonen ze geen embryo om stamcellen te verkrijgen. Ze sporen een cel door middel van verschillende groeihormonen aan tot groeien. Als men dit laat doorgaan wordt er inderdaad een embryo gevormd, maar de therapeutische cellen worden gewonnen voordat het embryo gevormd is. Het klompje cellen dat gevormd is op het moment dat de therapeutische cellen worden gewonnen is een blastula en geen embryo.

Een blastula bestaat uit menselijk weefsel maar deze cellen zijn in disaggregatietoestand vergelijkbaar met de cellen die men verliest wanneer men zijn tanden stevig poetst. Iedereen verliest deze soort epitheliale cellen. Weliswaar groeien 'gewone' epitheliale cellen niet uit tot een embryo, zoals bij een blastula wel het geval is. Maar dit gebeurt ook helemaal niet aangezien een blastula slechts kan uitgroeien tot een embryo indien het zich in de baarmoeder nestelt.

Bij therapeutisch klonen en bij HTSR worden totaal geen embryo's gebruikt, en dat is het punt waar alles om draait, aangezien mensen die tegen klonen zijn zich verschuilen achter het excuus dat embryo's menselijk besef hebben (wat overigens ook niet bewezen is). Met deze uitleg wil ik in ieder geval één argument ontzenuwen dat kan leiden tot het verbieden van de (therapeutische) kloontechniek.

Re: Therapeutisch klonen

Nog even iets dat ik al een hele tijd wilde vermelden maar dat ik steeds vergeten ben: therapeutisch klonen is een foutieve benaming. De eigenlijke benaming is kernoverbrenging.

Klonen is namelijk het creëren van een identieke genetische dubbelganger, en bij kernoverbrenging is dit niet wat er gedaan wordt (zie vorige post over HTSR).

Reageer