Alcohol & de wet

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Alcohol & de wet

Beste mensen,

Ik vroeg me vandaag af wat je nou precies mag met alcohol kopen en drinken.

Je mag pas vanaf 16 jaar alcohol kopen, maar mag men dit al eerder drinken, of ook pas vanaf je 16e?

Groeten Maharball
Iacta Alea Est - De teerling is geworpen

Berichten: 8.614

Re: Alcohol & de wet

Zou je willen aangeven of je het op het gebied van Belgische of Nederlandse wetgeving wilt weten a.u.b.?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Alcohol & de wet

Ooh, sorry! :D

Ik wou het graag weten hoe het in de Nederlandse wetgeving staat.

Groeten,

Maharball
Iacta Alea Est - De teerling is geworpen

Berichten: 8.614

Re: Alcohol & de wet

In Nederland mag geen bier of wijn verkocht worden aan personen onder de 16 jaar. Voor sterkedrank moet men minstens 18 jaar zijn.

Verkopers* zijn verplicht aan jongeren te vragen hoe oud ze zijn. Wie dat weigert of geen identificatiebewijs** bij zich heeft kan niets kopen.

Thuis geldt de wet echter niet. Jongeren onder de 16 mogen daar dus wél alcohol drinken.

* Met verkoop wordt hier bedoeld: in supermarkten, cafetaria's en cafés (ook kantines van een sportclub of andere clubhuizen), snackbars, slijterijen, op festivals of in de discotheek.

** Onder identificatiebewijs vallen volgende documenten: paspoort, rijbewijs, bromfietscertificaat en OV-jaarabonnement.

PS: Bovenstaande uitleg is gebaseerd op de vernieuwde Drank- en Horecawet (1 november 2000). Van recentere wetten ben ik niet op de hoogte (mijn kennis van het Nederlandse recht is nu ook weer niet zo groot). Voor meer achtergrondinformatie: zie hier (de volledige wettekst van de nieuwe Drank- en Horecawet).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Alcohol & de wet

Hallo Klintersaas,

U zegt dat indien je nog geen 16 bent geen alcohol kan kopen bij een uitgaansgelegenheid, maar mag men daar wel alcohol drinken als men nog geen 16 is, dus als iemand het voor je haalt?

Maharball
Iacta Alea Est - De teerling is geworpen

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Alcohol & de wet

Artikel 20, lid 1 en 2 in de link van Klintersaas:
Artikel 20

1. Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende

drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld

dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als

bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van

alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze

de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd

is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16

jaar heeft bereikt.


2. Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet sterke drank te

verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de

leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de

eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende

drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd

van 18 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een

persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft

bereikt.


Daarbij moet opgemerkt worden dat de verantwoordelijkheid hiervoor momenteel nog bij de verkoper ligt. Er zijn voorstellen om die bij de koper c.q. de nuttiger neer te leggen, maar dat wordt al zeker 5 jaar geroepen maar is nog niet opgenomen in de wet bij mijn weten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Alcohol & de wet

Hallo Ger,

Sorry, ik snap niet helemaal wat daar gezegd wordt.

Als iemand van 16 bier haalt, en ik als 15 jarige drink het op, mag dat?

Maharball
Iacta Alea Est - De teerling is geworpen

Berichten: 8.614

Re: Alcohol & de wet

Als iemand van 16 bier haalt, en ik als 15 jarige drink het op, mag dat?
Neen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Alcohol & de wet

Hallo Klintersaas,

Bedankt voor je antwoorden!

Groeten Maharball
Iacta Alea Est - De teerling is geworpen

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Alcohol & de wet

Is dat wel zo, Klintersaas? Volgens mij (en zo lees ik het ook) is het de verantwoordelijkheid van de verkoper. Als de verkoper een redelijk vermoeden heeft dat de door een 16-jarige gekocht biertje aan een 15-jarige wordt doorgegeven, mag hij het niet verkopen. Er staat volgens mijnergens dat het verboden is om als 16-jarige een biertje te kopen en die aan een 15-jarige te geven.

Ofwel:

- Verkopen aan een 15-jarige: verboden

- Verkopen aan een 16-jarige waarvan je redelijkerwijs vermoed dat hij het aan een 15-jarige geeft: verboden

- Als 16-jarige kopen en doorgeven aan een 15-jarige: niet beschreven (en daarmee waarschijnlijk toegestaan?)

- Als 15-jarige je voordoen als 16-jarige en kopen: niet beschreven (de verkoper had je moeten vragen om ID, maar dat is zijn verantwoordelijkheid)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 8.614

Re: Alcohol & de wet

Ergens heb je gelijk. Zo had ik het niet geïnterpreteerd.

[belerend]Maar zelfs als het niet verboden is, is het nog steeds beter om het niet te doen, aangezien het blijkbaar op het randje van de wet balanceert. Je kan sowieso beter van alcohol afblijven tot je 21 bent. Op een jongere leeftijd heeft alcohol immers een veel te grote (en schadelijke) invloed op je zich volop ontwikkelende hersenen.[/belerend]
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Alcohol & de wet

[belerend]Maar zelfs als het niet verboden is, is het nog steeds beter om het niet te doen, aangezien het blijkbaar op het randje van de wet balanceert. Je kan sowieso beter van alcohol afblijven tot je 21 bent. Op een jongere leeftijd heeft alcohol immers een veel te grote (en schadelijke) invloed op je zich volop ontwikkelende hersenen.[/belerend]
Da's een ander verhaal. Maar de wet schrijft nu eenmaal niet alles voor wat een verstandig mens zou doen. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 3

Re: Alcohol & de wet

Ger schreef:Is dat wel zo, Klintersaas? Volgens mij (en zo lees ik het ook) is het de verantwoordelijkheid van de verkoper. Als de verkoper een redelijk vermoeden heeft dat de door een 16-jarige gekocht biertje aan een 15-jarige wordt doorgegeven, mag hij het niet verkopen. Er staat volgens mijnergens dat het verboden is om als 16-jarige een biertje te kopen en die aan een 15-jarige te geven.

Ofwel:

- Verkopen aan een 15-jarige: verboden

- Verkopen aan een 16-jarige waarvan je redelijkerwijs vermoed dat hij het aan een 15-jarige geeft: verboden

- Als 16-jarige kopen en doorgeven aan een 15-jarige: niet beschreven (en daarmee waarschijnlijk toegestaan?)

- Als 15-jarige je voordoen als 16-jarige en kopen: niet beschreven (de verkoper had je moeten vragen om ID, maar dat is zijn verantwoordelijkheid)
niet helemaal want in de wet staat: "Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende

drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld

dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt."

de betekenis van verstrekken in de van Dale is "verschaffen, bezorgen"

en onder verschaffen staat weer: "bezorgen, leveren, voorzien van"

dus als iemand van 16 bier koopt en dat vervolgens aan 15 jarige verschaft is de 15 jarige onschuldig maar zowel de verkoper (in het geval dat het duidelijk is) en de 16 jarig wel.

als ik me niet vergis ;)

Berichten: 597

Re: Alcohol & de wet

dopje schreef:niet helemaal want in de wet staat: "Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende

drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld

dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt."

de betekenis van verstrekken in de van Dale is "verschaffen, bezorgen"

en onder verschaffen staat weer: "bezorgen, leveren, voorzien van"

dus als iemand van 16 bier koopt en dat vervolgens aan 15 jarige verschaft is de 15 jarige onschuldig maar zowel de verkoper (in het geval dat het duidelijk is) en de 16 jarig wel.

als ik me niet vergis ;)
je hebt gelijk volgens mij

al is die hele tekst toch ingewikkeld geformuleerd
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 597

Re: Alcohol & de wet

Wat bedoelen ze nu eigenlijk precies in die wettekst?

-> het is verboden bedrijfsmatig of anders dan bedrijfsmatig om niet alcoholhoudende

drank te verstrekken aan een persoon ...

Dan klopt de essentie niet meer ?

of bedoelen ze :

-> het is verboden bedrijfsmatig of anders dan niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon ...
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Reageer