[scheikunde] chemisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

[scheikunde] chemisch evenwicht

hm,

ik snap niet hoe ze deze oplossen.. :D

Bij een temp van 1872°C bestaat volgend evenwicht

H2 + CO2 -> H2O + CO2

In een vat (V = 20 liter) heeft men 1000 mol H2 en 2000 mol CO2 gebracht.

Bij evenwicht is 85,5% van het waterstofgas omgezet in waterdamp.

Bereken de evenwichtsconstante

geg.: n (H2) = 1000 mol

n (CO2) = 2000 mol



temp = 1872°C

volume = 20 liter

bij evenwicht = 85,5%

gevr.: de evenwichtsconstante

opl.: n(H2) evenwicht = 1000 - 855 = 145 mol

n(CO2) evenwicht = 2000 - 855 = 1145 mol

n(H2O) = 855 mol

n(CO) = 855 mol

wat ik hier niet begrijp is dat bij evenwicht 85,5% van H2 omgezet is in H2O, waarom gaan we dan van CO2 ook 855 gaan aftekken??

Thx,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht

ey, ik hb t nogal druk, want ik heb morgen zelf een SK toets ik kijk er late rnog wel even na,, wat ik je wel kan vertellen met it onderwerp.. Als je een goed cijfer wilt halen en je begrijpt het niet sow,, gewoon keihard cal-intersecten met je GR dat scheelt een hoop rekenwerk :D ;) :D :(

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht

lol, cal-intersecten? ;) dat ga ik toch ff moeten google'n :D
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht

niemand een idee?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht

Er reageert altijd evenveel mol van een stof weg in verhouding met de coëfficiënt die voor die stof staat.

Voorbeeld:

CH3COOH + H2
\(\rightleftharpoons\)
CH3COO- + H3O+

Als er nu 0,5 mol azijnzuur wegreageert zal er automatisch ook 0,5 mol water moeten wegreageren (behoud van massa).

Maar als je voorbeeld volgende reactievergelijking hebt:

2 Cl- + Mg2+
\(\rightarrow\)
MgCl2

Als er nu 0,5 mol Mg+ wegreageert dan zal er niet 0,5 mol Cl- wegreageren maar 2 * 0,5 mol omdat er een 2 voor de Cl- staat, zo zal er dan weer 0,5 mol MgCl2 gevormd worden
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht

ah ok, nu snap'km

thx Mendelevium
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Berichten: 66

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht

CH3COOH + H2
\(\rightleftharpoons\)
CH3COO- + H3O+
Moet dit niet zijn:

CH3COOH + H2O
\(\rightleftharpoons\)
CH3COO- + H3O+

Lijkt me anders verwarrend voor mensen die hier ook een vraag over hebben, en nog niet zoveel van Sk afweten.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht

Brilman schreef:Moet dit niet zijn:

CH3COOH + H2O
\(\rightleftharpoons\)
CH3COO- + H3O+

Lijkt me anders verwarrend voor mensen die hier ook een vraag over hebben, en nog niet zoveel van Sk afweten.
Inderdaad, een fout van mij wegens te snel te typen, goed opgemerkt!!!
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Reageer