Volumedebiet koelvin berekenen
Moderator: physicalattraction
-
- Berichten: 2
Volumedebiet koelvin berekenen
Hallo,
Ik ben hier nieuw, dus excuses als deze thread hier niet op de juiste plek staat.
De vraag is als volgt, hoe kan ik het volume van de verplaatste lucht uitrekenen van een koelvin zoals op de foto, wanneer afmetingen en toerental bekend zijn?
De afgebeelde koelvin zit gemonteerd op de luchtgekoelde Piaggio motoren die onder een scooter zitten.
Dit exemplaat is echter enkele mm's afgedraaid vanwege de race-ontsteking waar die op gemonteerd zit, deze ontsteking is dikker dan een originele ontsteking en anders zou de koelvin aanlopen tegen de kap eromheen.
Ik ben hier nieuw, dus excuses als deze thread hier niet op de juiste plek staat.
De vraag is als volgt, hoe kan ik het volume van de verplaatste lucht uitrekenen van een koelvin zoals op de foto, wanneer afmetingen en toerental bekend zijn?
De afgebeelde koelvin zit gemonteerd op de luchtgekoelde Piaggio motoren die onder een scooter zitten.
Dit exemplaat is echter enkele mm's afgedraaid vanwege de race-ontsteking waar die op gemonteerd zit, deze ontsteking is dikker dan een originele ontsteking en anders zou de koelvin aanlopen tegen de kap eromheen.
-
- Berichten: 2
Re: Volumedebiet koelvin berekenen
Is dit een dusdanig ingewikkeld ding om te berekenen??
Het idee is om deze koelvin te vervangen door een externe koeling, om zo meer motorvermogen beschikbaar te hebben voor de aandrijving. Om hiervoor een ventilator te kiezen zal ik moeten weten hoeveel lucht deze koelvin verplaatst bij een bepaald toerental. Het mooie van een scootermotor is dat deze d.m.v. een CVT systeem altijd op een constant toerental draait en ik dus geen variaties in toerental heb tijdens 't rijden(globaal gezien).
Het idee is om deze koelvin te vervangen door een externe koeling, om zo meer motorvermogen beschikbaar te hebben voor de aandrijving. Om hiervoor een ventilator te kiezen zal ik moeten weten hoeveel lucht deze koelvin verplaatst bij een bepaald toerental. Het mooie van een scootermotor is dat deze d.m.v. een CVT systeem altijd op een constant toerental draait en ik dus geen variaties in toerental heb tijdens 't rijden(globaal gezien).