Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Krachten

• Log in om te kunnen reageren

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 19:31

Ik heb een vraag bij volgend vraagstuk:

Een locomotief van 50.0 ton trekt 10 wagons van elk 20.0 ton. De motor ontwikkelt een
kracht van 2.5. 10^5 N. Beantwoord de volgende vragen.

a)Welke kracht oefent de locomotief uit op de eerste wagon?
b) Welke kracht oefent de laatste wago uit op de voorlaatste?

is dat met de formule F= m. a?
en hoe moet ik dan verder?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 20:42

Een locomotief van 50.0 ton trekt 10 wagons van elk 20.0 ton. De motor ontwikkelt een
kracht van 2.5. 10^5 N. Beantwoord de volgende vragen.

Is dit compleet ?
Als 20 ton de massa is van 1 wagon dan moet je denk ik weten hoe groot de wrijvingskracht tussen de rails en de wielen is om te weten hoeveel kracht je nodig hebt om die wagon van 20 te trekken. Daarvoor heb je een wrijvingscoŽfficient nodig.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 20:48

Mogen we de wrijving verwaarlozen en gaat dus alle kracht gebruikt worden voor versnelling van het geheel of is de gegeven kracht nodig om het geheel op constante snelheid te houden?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2008 - 20:51

Is dit compleet ?
Als 20 ton de massa is van 1 wagon dan moet je denk ik weten hoe groot de wrijvingskracht tussen de rails en de wielen is om te weten hoeveel kracht je nodig hebt om die wagon van 20 te trekken. Daarvoor heb je een wrijvingscoŽfficient nodig.

Oversight, hoeft niet, tenminste, veronderstellende dat wrijvingskrachten op alle wagons gelijk zijn. De kracht is er. Die gaat op aan wrijving, of aan traagheid bij de versnelling (wat in zekere zin lijkt op een "wrijving" a.g.v. die traagheid), dat maakt niks uit.

Veronderstel identieke wagons en er is niks aan de hand. Ook gaan we er van uit dat geen van de wagons op de rails staat vastgelast of dat soort van grappen en grollen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 20:56

Oversight, hoeft niet, tenminste, veronderstellende dat wrijvingskrachten op alle wagons gelijk zijn. De kracht is er. Die gaat op aan wrijving, of aan traagheid bij de versnelling (wat in zekere zin lijkt op een "wrijving" a.g.v. die traagheid), dat maakt niks uit.

Dat klopt inderdaad als je alleen uitgaat van rolwrijving, maar een eventuele luchtwrijving kan die balans (een erg klein beetje, dus eerder theoretisch dan praktisch) wel wat verstoren, al zal dat niet de bedoeling zijn. Toch wel even fijn om te weten of we wrijving mogen verwaarlozen, zodat we niet twee verschillende situaties hoeven uit te leggen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2008 - 21:02

Toch wel even fijn om te weten of we wrijving mogen verwaarlozen, zodat we niet twee verschillende situaties hoeven uit te leggen.

Gezien het niveau van de opgaen waar Sunflowerke mee afkomt gewoon maar van uitgaan lijkt me. De gewone school-ideale situatie dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 21:09

Goed, dan ga ik er dus vanuit dat de hele kracht wordt gebruikt voor versnelling van het geheel. Dan geldt dus

LaTeX dus LaTeX ofwel LaTeX

LaTeX =versnelling
LaTeX =motorkracht
LaTeX =massa locomotief
LaTeX =massa wagon

Weer met de tweede wet van Newton bereken je nu welke kracht er nodig is om de 10 wagons te versnellen met de berekende versnelling. Dat is de kracht die de locomotief (via de eerste wagon) op de wagons uitoefent. Eenzelfde principe gebruik je voor de 2e vraag.

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 21:23

ik begrijp de opgave

gewoon de versnelling zoeken door a = Ftot/mtot (heb ik 1000 voor gevonden)

en dan voor a) a. 200 (dus de 10 wagons) = 200000

en voor b a. 20 (enkel de laatste wagon) = 20000

klopt dit?

Veranderd door sunflowerke, 24 januari 2008 - 21:23

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 21:28

Ik kom op ook de antwoorden:
LaTeX en
LaTeX

Merk op dat voor beide antwoorden geldt dat kracht=massa/(totale massa)*motorkracht, dus voor bijvoorbeeld de wagon: die heeft 8% van de totale massa dus is er ook 8% van de motorkracht voor nodig. Daarvoor hoef je dus eigenlijk niet eens de versnelling uit te rekenen (die is overigens 1m/s≤ en niet 1000).

Veranderd door Sjakko, 24 januari 2008 - 21:34

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 21:38

inderdaad 1 m/s^2

Ik heb ton en kg verwisseld en zo verkeerde getallen, of iets anders maar ik begrijp hoe je er aan komt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures