Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Trekkrachten

• Log in om te kunnen reageren

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 21:32

Sorry dat ik weeral met een opdracht afkom, maar dit is echt de belangrijkste en ik heb er zoveel vragen bij.
Zou iemand in stappen kunnen zeggen, wat ik ermee moet doen?
Liefst alle stappen tegelijkertijd dat ik niet voor elke stap een bericht moet lezen :-)

Aan een kabelsysteem hangt een gewiht van 600 N zoals aangegeven in onderstaande figuur. bepaal de trekkracht in beide haken als het gewicht in evenwicht is.

Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mendelevium

Mendelevium

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 21:35

Krachten erop tekenen. De trekkrachten ontbinden volgens een horizontale en een verticale.

Dan alle horizontale krachten optellen dat aan nul gelijkstellen en alle verticale krachten eveneens optellen en aan nul gelijkstellen.

Veranderd door Mendelevium, 24 januari 2008 - 21:41

Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 21:39

Liefst alle stappen tegelijkertijd dat ik niet voor elke stap een bericht moet lezen :-)

Ja, het is wel huiswerk he. Bedenk dat het moeilijkste vaak is om de aanpak te bedenken. Als we die helemaal voorzeggen, dan is het alleen nog uitwerken en dan leer je er nog niks van, want weet je dan wel waarom je die methode gebruikt? Het principe hierachter is dat de som van alle krachten op het knooppunt nul moet zijn. Dat omdat deze geen versnelling ondergaat en de tweede wet van Newton zegt dan dat er krachtenevenwicht is. Nu volgt Mendeleviums aanpak.

Veranderd door Sjakko, 24 januari 2008 - 21:44

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 21:43

Maar als je geen enkele kracht kant, wat heb je dan aan dat gelijkstellen?
plus, wat is die 600 n precies? de kracht veroorzaakt door het gewicht? en zit daar de zwaartekracht al bij?

ja, je hebt waarschijnlijk wel gelijk.(van dat niet alles voorzeggen)
Het is eigenlijk geen huiswerk, ik moet ze gewoon kunnen woor een test, maar dat is ongeveer hetzelfde
ik begrijp wat je bedoelt

ik heb al veel geprobeerd, om ze op te lossen, het is alleen werk om dat hier allemaal uit te typen, dus ls hier een werkwijze komt, kan ik ze vergelijken met de mijne en zien waar de fout ergens zit

ik heb al o.a dat Fz= FT1(y) -FT2(y)
hopelijk is dit al juist? ik heb ook al Fz= 600, maar ik heb geen idee of dat wel waar is

Veranderd door sunflowerke, 24 januari 2008 - 21:44

Mendelevium

Mendelevium

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 21:45

plus, wat is die 600 n precies? de kracht veroorzaakt door het gewicht? en zit daar de zwaartekracht al bij?

een gewicht van 600N wil zeggen dat het 600N weegt (dus dat is de zwaartekracht).

Stel toch maar eerst even die krachten op, het zal geen verloren moeite zijn :D (je hebt toch al een gegeven ivm de zwaartekracht, mss kan je daaruit wel een paar dingen concluderen).

ik heb al o.a dat Fz= FT1(y) -FT2(y)

Je gaat meer met die ontbinding zijn als je de horizontale en verticale uitschrijft ifv sinussen/cosinussen van die hoeken die je gekregen hebt.

Veranderd door Mendelevium, 24 januari 2008 - 21:47

Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 21:47

Je kent wel een kracht: de zwaartekracht van 600N (N=Newton). Verder dien je de twee trekkrachten te ontbinden in horizontale en verticale richting. Je krijgt dan twee vergelijkingen (die van horizontaal en die van verticaal krachtenevenwicht) met totaal twee onbekenden. Dat kun je oplossen.

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 21:53

Kan het dat Fz + F2y ( dus FT op de y-as) = 600?
of enkel de zwaartekracht zonder F2y?

want als dat zo is, zit ik wel vast

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2008 - 22:02

gewicht.gif

De richting van de zwaartekracht ken je. Het blok wordt op zijn plaats gehouden door de spankrachten in de stukken touw. Die werken over de blauwe respectievelijk groen stippellijnen.
Als je het groen touw doorknipt zal het blok naar links zwaaien. De groene kracht moet dus naar rechts wijzen
Als je het blauwe touw doorknipt zal het blok naar beneden vallen. De blauwe kracht moet dus naar boven wijzen.

de vectoriŽle som van deze beide krachten moet gelijk zijn in grootte aan Fz (rood) maar dus tegengesteld van richting.
Zo wordt de nettokracht op het ophangpunt 0 N, en dat komt goed uit :D , want het gewicht hangt stil.
Alle krachten grijpen in de driesprong aan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

rronald

rronald

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 22:11

stap 1 analyse
stap 2 Maak je eigen vrijlichaam schema.

die 600 FW is de totale kracht, F1 en F2 samen.

uitwerken:
je moet F1 en F2 ontbinden in horizontaal en verticaal krachten
m.b.v. Fw kan je F1 uitrekenen m.b.v. cos/sin/tan

doe precies hetzelde bij F2.

Als je F1 gaat ontbinden in hor- en vert krachten, heb je dus twee krachten gecreerd. deze twee krachten bij elkaar word je F1-totaal ( of Fr1 = resultante van F1 )

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 22:19

Ik heb iets geprobeerd, met alles wat ik hier gehoord heb.

Ik zou zeggen dat FT1= 600 N / cos 60 = 1200 N

zit ik daar al juist?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2008 - 22:21

@sunflowerke:
staar jezelf niet blind op cijfertjes, los het eerst even grafisch op: teken die resultante tegenkracht naar boven, en ontbind die met de parallellogrammethode over de twee touwen.
dan zie je vanzelf wat wŠt is en zal het verder best wel gaan om de cijfers op hun plaats te zetten.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2008 - 22:31

gewicht2.gif

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 22:48

Ik vind het een hele duidleijke tekening, en ik weet nu hoe de krachten tegenover mekaar werken, maar
ik zie voor de rest echt het bos door de bomen niet meer.
Het lijkt alsof iedereen een andere methode voorstelt en ik heb er echt geen idee meer van.
Ik zit met twee onbekende krachten. Die moet ik hoogstwaarschijnlijk vinden door de gegeven hoeken, maar ik heb er totaal geen idee van, hoe ik dat zou moeten doen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 22:55

Iedereen stelt dezelfde methode voor: elke kracht ontbinden in een horizontale en verticale component. Componenten in beide richtingen moeten optellen tot nul. Waar loop je vast?

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 23:34

Gewoon dat ik de grootte van de componenten niet kan vinden (waarschijnlijk met de hoeken, maar ik weet het echt niet)
Ik geef het op!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures