Cultuur (wetenschap)

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

Cultuur (wetenschap)

Ik heb een keer een topic opgestart over een cultureel onderwerp. Dit werd toen verplaatst naar het cafe.

Net of er niet op een wetenschappelijke manier over cultuur gediscussieerd kan worden?

Wie is er voorstander van een sub-forum waar culturele zaken en culturen besproken kunnen worden?
Things that flourish fall into decay. This is not-Tao, And what is not-Tao soon ends ~ Lao tse

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Cultuur (wetenschap)

Ik heb je vraag hierheen verplaatst. Het feedbackforum is bedoeld voor vragen over waar onderwerpen thuishoren, waarom moderators een bepaalde actie ondernomen hebben, etc.

Het is altijd handiger als je een link meegeeft naar het onderwerp dat je wil bespreken, zodat het duidelijk is waarover je het hebt, en mensen niet zelf op zoek moeten. Ik neem aan dat je het hebt over het onderwerp over de "copy-paste-cultuur"?

Het onderwerp hoorde niet thuis in het forum voor psychologie en sociologie, omdat het geen wetenschappelijk sociologische discussie was. Het ging niet om een analyse van maatschappelijke mechanismen, maar om een kritiek op een deelaspect van cultuur, gebaseerd op een persoonlijk zicht erop. Nu vind ik dat op zich best een discussie waard, alleen is sociologie hier niet het juiste forum voor.

Over naar je algemene vraag dan: "Kan cultuur hier niet besproken worden?" 'tuurlijk wel. Waar dat dan moet, is niet eenduidig te beantwoorden: een topic over cultuur zal nu eens thuishoren in een discussie over politiek of over recht, soms zal het eerder passen onder filosofie, soms onder sociologie.

Omdat cultuur, afhankelijk van de insteek, al in verschillende fora kan besproken worden, lijkt het me niet nodig er een apart subforum voor open te stellen. We houden goed in de gaten wat er zoal besproken wordt in de verschillende (sub-)fora, en we beraden hier ook over achter de schermen. Ik denk niet dat dit er hier in zit.

Misschien is het WSF-café niet de beste plaats voor een topic over cultuur. Als je deze discussie alsnog op niveau wil voeren, kan ik het topic eventueel naar het filosofieforum verplaatsen. Kun je je daarin vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Cultuur (wetenschap)

Ja hoor is goed, verplaats het maar naar filosofie...

In het copy paste onderwerp, wilde ik een eigen waarneming aan de orde stellen.

Ik vroeg me gewoon af of andere mensen die waarneming ook hebben gedaan.

Het bespreken van waarnemingen kan toch ook wetenschappelijk zijn ?
Things that flourish fall into decay. This is not-Tao, And what is not-Tao soon ends ~ Lao tse

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Cultuur (wetenschap)

liquid98 schreef:Ja hoor is goed, verplaats het maar naar filosofie...

In het copy paste onderwerp, wilde ik een eigen waarneming aan de orde stellen.

Ik vroeg me gewoon af of andere mensen die waarneming ook hebben gedaan.

Het bespreken van waarnemingen kan toch ook wetenschappelijk zijn ?
Jazeker, maar je doet zo'n waarneming niet zomaar, je wil het fenomeen normaal gezien ook bespreken. Daar lijkt het filosofieforum me ideaal voor. Ik verplaats het.

Reageer