spanning energie centrale

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

spanning energie centrale

hallo, ik heb laatst een interesant stuk over energie gelezen.

ook dat met transformatoren de spanning verhoogd wordt voor transport over het net, maar wat ik me nu afvraag is wat is nu de spanning die een (kern)centralelevert?

Berichten: 866

Re: spanning energie centrale

Op google heb ik gevonden dat in nederland het transport gebeurt op 220kilovolt (220.000volt)en in belgië op 70.000volt

Re: spanning energie centrale

in dat stuk wat ik gelezen had staat,

de centrale levert stroom en dan wordt in een transformator de stroom opgevoerd. (220.000 tot 380.000 volt) na transport over de hoogspanninngskabels wordt in de transformator de stroom weer minder.

ik daar nou niet uit opmaken hoe hoog de spanning nou is die de centrale zelf levert.

alleen dat er tot wel 450 miljoen watt uitkomt (kerncentrale borssele)

wie helpt?

Berichten: 866

Re: spanning energie centrale

De eerste transfo's die de spanning zo hoog opvoeren zijn wel een deel vd centrale zelf. dus dat is de spanning die de centrale levert.

Als je bedoelt welke de spanning is die in de generatoren zelf wordt opgewekt, dan weet ik het niet maar ik denk dat daar geen algemeen antwoord op te geven is tenzij er toch een soort standaardisatie ingevoerd is.

Berichten: 4

Re: spanning energie centrale

Om even te reageren op Gast van 25 mrt.

Borssele heeft een vermogen van 483 MW ( 483.000.000 W), Als de stroom de centrale verlaat, verhoogt een grote transformator de spanning tot 400 kV (400.000 volt). Vervolgens wordt de stroom via hoogspanningskabels aan hoge masten bovengronds vervoerd. De stroom kan ook worden vervoerd via ondergrondse hoogspanningskabels maar In Nederland zijn de meeste kabels ondergronds, hoewel dit grofweg 10 x zo duur is dan bovengronds. Omdat Nederland zo dichtbevolkt is, zijn bovengrondse leidingen te gevaarlijk.

Bovengrondse leidingen zijn kwetsbaar bij harde storm en vandalisme. En veel mensen vinden dat de grote masten een aantasting van het landschap vormen.

De stroomkabels onder de grond of door de lucht bevatten stroom met een spanning van 400.000 volt. In onderverdeelstations wordt de spanning naar 10kV (10 000 V) gebracht en in een transformatorhuisje wordt de spanning verlaagd tot 230-400 volt. Hier splitst de kabel naar de verschillende huizen/ bedrijven (blokken), zodat het bruikbaar is bij huis- tuin en keukenapparaten thuis.

De reden waarom men elektriciteit onder hoogspanning transporteert is omdat het simpelweg goedkoper en eenvoudiger is. Bovendien gaat er minder energie verloren.

Ik hoop hiermee een goed antwoord te hebben gegeven. :shock:

Re: spanning energie centrale

je zou kunnen googlen op high power generator specifications

deze is 15 kV

deze waterkrachtcentrale levert 7.2 kV

deze geothermische centrale levert 11 kV

Reageer