Noordzee warmt scheveningse huizen op

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Noordzee warmt scheveningse huizen op

Ik las op nu.nl het volgende bericht: Noordzee warmt Scheveningse huizen op. Er staat dat de woningen niet op het aardgasnetwerk zijn aangesloten en dat ze CO2 neutraal warmte opwekken doordat het zeewater warmer is dan de omgeving. Toch is zeewater in de winter maar zo een acht graden, en je wil je kamer toch wel iets warmer stoken dan dat. Weet iemand hoe hier de vork in de steel zit?

Berichten: 12.262

Re: Noordzee warmt scheveningse huizen op

Ik denk dat men werkt met een warmtepomp, waarbij zeewater gebruikt wordt als coldsink en dus kouder terug in zee gaat dan het eruit kwam. Met een coldsink op een graad of 8 en een water temperatuur in de leidingen van rond de 50 is zoiets efficienter te maken dan direct verwarmen met gas.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Noordzee warmt scheveningse huizen op

Dit zie ik even niet in. Hoe kan je nou warmte uit zeewater halen en het kouder teruggeven aan de zee zonder een nog kouder reservoir te hebben of netto warmte toe te voegen aan je gehele systeem?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Noordzee warmt scheveningse huizen op

Dit zie ik even niet in. Hoe kan je nou warmte uit zeewater halen en het kouder teruggeven aan de zee zonder een nog kouder reservoir te hebben of netto warmte toe te voegen aan je gehele systeem?


Je haalt warmte weg van het water, bv 5 graden, en je loost dus water van 3 graden (in de veronderstelling het water 8 graden was). Vermits de zee zo'n massa water is zal de watertemperatuur van de zee altijd 8 graden blijven. En al die warmte die je uit het water haalt accumuleer je dus in 1 kleine ruimte waar je het makkelijk warm kan krijgen. Kijk maar naar de werking van een koelkast bijvoorbeeld, die onttrekt ook de warmte uit je koelkast en 'loost' die (meestal aan de achterkant) in de ruimte van je huis, en ga maar eens voelen hoe warm het wel niet is achter je koelkast :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Noordzee warmt scheveningse huizen op

Hydrogen economy is a Hype.

Reageer