[discrete wiskunde]

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 202

[discrete wiskunde]

Hallo, ik heb net tentamen gehad en ik was wel benieuwd naar enkele vragen:

1. Vijftien dobbelstenen worden tegelijkertijd geworpen.

a) Bepaal het aantal mogelijke uitkomsten als alle dobbelstenen verschillend zijn.

Mijn vraag.. wat is de uitkomst? (vermenigvuldigen of optellen) en wat bedoelen ze met verschillend?

--> ik ben dus zelf maar voor optellen en andere getallen op de dobbelstenen gegaan: 1-6 op de eerste dobbelsteen, 7-13 op de tweede enzovoort.

--> ik kwam dus op
\( 6! * 15 \)
ohjah, ik ben er ook maar vanuit gegaan dat er 6 getallen op elke dobbelsteen staan.

b) Bepaal het aantal mogelijke uitkomsten als alle dobbelstenen identiek zijn.

--> hier dus optellen en 15 keer 6 getallen dus
\(15 * 6 = 90 \)
2a)
\( n \epsilon N, n \geq 1. Bereken \left( \begin{array}{c} n \\ 0 \end{array} \right) + 3 * \left( \begin{array}{c} n \\ 1 \end{array} \right) + 3^2 * \left( \begin{array}{c} n \\ 2 \end{array} \right) + ... + 3^n *\left( \begin{array}{c} n \\ n \end{array} \right) \)
--> hier kwam ik helemaal niet uit... klopt die formule wel? Ik weet dat ik hier de binomiaalstelling bij moet gebruiken, maar niet precies hoe?

3) Hoort in een machts verzameling van A (P(A)) ook de hele verzameling A?

4)
\( C = \{ 1,2,3,4,5,6,7,8\} \)
Bepaal het aantal verzamelingen X waarvoor geldt:
\( (X \epsilon C) \wedge ((1 \epsilon X) \vee (2 \epsilon X) \vee (3 \epsilon X)) \)
Hier had ik zelf 128 + 64 + 32 = 224?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [discrete wiskunde]

meijuh schreef:b) Bepaal het aantal mogelijke uitkomsten als alle dobbelstenen identiek zijn.

--> hier dus optellen en 15 keer 6 getallen dus 15*6=90
Dat lijkt me niet juist. Je kunt bijvoorbeeld "30" gooien door 15 maal "2" te gooien, of door 10 maal "1" te gooien en 5 maal "4".

Ik zou zeggen: met 15 dobbelstenen gooi je minimaal 15*1=15 en maximaal 15*6=90.

Je mogelijke uitkomsten zijn dus [15,90], oftewel 76 uitkomsten.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.246

Re: [discrete wiskunde]

Phys schreef:Dat lijkt me niet juist. Je kunt bijvoorbeeld "30" gooien door 15 maal "2" te gooien, of door 10 maal "1" te gooien en 5 maal "4".

Ik zou zeggen: met 15 dobbelstenen gooi je minimaal 15*1=15 en maximaal 15*6=90.

Je mogelijke uitkomsten zijn dus [15,90], oftewel 76 uitkomsten.
Maar er staat toch: "Bepaal het aantal mogelijke uitkomsten als alle dobbelstenen verschillend zijn" dus dat is toch:

uitkomst 1 ={1 1 1 ... 1} (15 maal een 1)

uitkomst 2 ={2 1 1 ... 1} (14 maal een 1 en een 2)

....

dus dat is toch 6*6*6*...*6 = 615 of zie ik het verkeerd?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [discrete wiskunde]

Maar er staat toch: "Bepaal het aantal mogelijke uitkomsten als alle dobbelstenen verschillend zijn"
Het stuk dat ik citeerde was
b) Bepaal het aantal mogelijke uitkomsten als alle dobbelstenen identiek zijn.

--> hier dus optellen en 15 keer 6 getallen dus 15*6=90
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.246

Re: [discrete wiskunde]

Het is dus duidelijk dat ik niet goed lees :D

Gefeliciteerd trouwens met je promotie naar main moderator.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 251

Re: [discrete wiskunde]

meijuh schreef:(...)

Bereken
\( \left( \begin{array}{c} n \\ 0 \end{array} \right) + 3 * \left( \begin{array}{c} n \\ 1 \end{array} \right) + 3^2 * \left( \begin{array}{c} n \\ 2 \end{array} \right) + ... + 3^n *\left( \begin{array}{c} n \\ n \end{array} \right) \)
--> hier kwam ik helemaal niet uit... klopt die formule wel? Ik weet dat ik hier de binomiaalstelling bij moet gebruiken, maar niet precies hoe?

(...)


Je zit in de goede richting, de truc bij dit soort vragen is vaak een term 1 erin te stoppen. Dus in jouw geval:
\((3+1)^n\)

Berichten: 7.068

Re: [discrete wiskunde]

meijuh schreef:1. Vijftien dobbelstenen worden tegelijkertijd geworpen.

a) Bepaal het aantal mogelijke uitkomsten als alle dobbelstenen verschillend zijn.
Hier zie ik drie mogelijke interpretaties. "alle dobbelstenen verschillend" kan betekenen dat er 15 zeszijdige dobbelstenen gegooid worden (geen specifieke informatie over een dobbelsteen betekent een zeszijdige) en dat ze allen een ander aantal ogen moeten aangeven. Als dit bedoeld wordt dan is de vraag nogal simpel.

De andere mogelijkheid is dat het hier niet om zeszijdige dobbelstenen gaat maar om een ander aantal zijdes. In dat geval is de vraag niet te beantwoorden, want dan missen er gegevens.

De laatste mogelijkheid die ik zie is dat elke dobbelsteen een ander aantal zijdes heeft. In dit geval missen er ook gegevens.
b) Bepaal het aantal mogelijke uitkomsten als alle dobbelstenen identiek zijn.
Hier zijn ook weer meerdere interpretaties mogelijk. Alle dobbelstenen geven hetzelfde aantal ogen aan, alle dobbelstenen hebben het zelfde aantal zijdes maar de volgorde is onbelangrijk voor een uitkomst, of alle dobbelstenen hebben het zelfde aantal zijdes maar de volgorde is van belang voor een uitkomst.

Berichten: 202

Re: [discrete wiskunde]

Ik kwam zelf niet op zoveel interpretaties, maar dit zouden ze toch nooit zo mogen vragen op een wiskunde tentamen op de UT?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [discrete wiskunde]

Als de vragen letterlijk waren zoals jij ze in je openingsbericht hebt geformuleerd, is dat op zijn zachtst gezegd opmerkelijk :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [discrete wiskunde]

Ik denk dat bedoeld is: alle 15 dbbstn onderscheidbaar; en met identiek: niet onderscheidbaar.

Maar hier zullen jullie niet van 'ondersteboven' zijn?

Vb. Twee dbbstn rood en zwart 6² mogelijke uitkomsten.

Twee dbbstn beide geel: 1/2*6*5+6 mogelijke uitkomsten.

Berichten: 7.068

Re: [discrete wiskunde]

Ik denk dat bedoeld is: alle 15 dbbstn onderscheidbaar; en met identiek: niet onderscheidbaar.
Klinkt best aannemelijk. :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [discrete wiskunde]

Aanvulling:

aantal mogelijkheden bij twee identieke dbbstn:
\(\left(\begin{array}{c} 6+2-1 \\ 2 \end{array} \right)=21\)

Reageer