Springen naar inhoud

turbo&intercooler


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 23 maart 2005 - 20:40

wie kan mij een beknopte uitleg geven over de werking van een turbo en een intercooler?

alvast erg bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Roel80

    Roel80


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2005 - 21:32

Het is natuurlijk niet in te schatten voor mij hoeveel info je nu ongeveer wilt want turbo's is een vakgebied apart. Maar hier een poging, als je meer info wilt moet je het maar laten weten:

De uitlaatgassen in het uitlaatspuitstuk staan onder relatief hoge druk (en temperatuur). Deze gassen worden langs een turbinewiel geleidt, alsof je tegen een fan blaast. De gassen drijven dus de turbine aan. De turbine is in een normale turbo direct aangesloten op een compressorwiel. Deze zuigt verse lucht aan en comprimeert deze. Het is dus een gewone compressor. Hierdoor krijg je een hogere druk in het inlaatkanaal (meer druk>>meer lucht>>hoger vermogen en rendement). Echter wordt door de hogere druk de temperatuur ook hoger. Hogere temperatuur in de inlaat geeft een lager vermogen en rendement. Daarom wordt de lucht na de compressor vrijwel altijd gekoeld met een intercooler. De koeling vindt plaats mbv de rijwind. Er zijn ook waterinjecties om de lucht te koelen maar dat wordt bijna niet gebruikt (zeker niet in de standaard motoren (af fabriek)).

De turbo gebruikt dus de energie uit de uitlaatgassen, die anders verspilt zouden worden, om meer lucht in de motor te krijgen. Nadeel van de turbo is dat bij laag toerental die meer vermogen kost dan opleverd, het zogenaamde turbo-gat of turbo-lag. De turbine levert een tegendruk waardoor de uitlaatgassen niet zo makkelijk wegkunnen als zonder turbo wat het vermogen verminderd. Bij een wat hoger toerental (2000-3000 rpm, ook afhankelijk van de motor) komt de turbo goed op gang en resulteert in een hoger vermogen. Toerentallen van 100000 rpm worden makkelijk bereikt. Bij nog hoger motor toerental moet de turbo "begrenst" worden anders zou de snelheid te hoog worden. Dit gebeurt door een wastegate...de lucht wordt dan deels via een klep om de turbine geleidt direct naar de uitlaat, dus hoe hoger het toerental des te verder de wastegate openstaat. De inlaatdruk is op die manier ook begrens.
Een andere begrenzing is de VGT. Hierbij staan vanen om de turbine geplaatst; staan de vanen vrijwel dicht wordt de luchtsnelheid hoog en daarmee ook de turbine snelheid...staan de vanen open wordt de turbine snelheid lager.

Het probleem bij turbo's is het goed "matchen" van turbine en compressor. Tevens moet men in het werkgebied blijven. De relatie tussen massastroom en drukverhouding van met name de compressor moet binnen het werkgebied blijven anders kan er in het ergste geval surging optreden waardoor een turbo in korte tijd compleet in de vernieling kan draaien.

#3


  • Gast

Geplaatst op 23 maart 2005 - 23:06

okee dan, dat was zeker een goede uitleg, hartstikke bedankt!!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures