[Scheikunde] Molmassa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 108

[Scheikunde] Molmassa

Hoe kan ik uit de volgende opgave de molmassa van glucose berekenen?

Wanneer men 45 g glucose in 500 g water oplost dan heeft die oplossing een vriespunt van -0,930°.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: [Scheikunde] Molmassa

Molmassa is dat wat bij mij meer bekend is als de molaire massa (uitgedrukt in g/mol)?

Zoja dan heb je die gegevens daar niet echt voor nodig. Als je een PS mag gebruiken gewoon kijken naar de atoommassa van ieder element en dat vermenigvuldigen met het aantal keer dat dat element voorkomt in de formule.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Berichten: 142

Re: [Scheikunde] Molmassa

Ik denk dat de bedoeling van deze opgave is dat je de molaire vriespuntsdaling gebruikt om het aantal opgeloste molen te berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: [Scheikunde] Molmassa

Als dat inderdaad het geval is zie de Nederlandstalige wiki (met uitleg en voorbeelden).

Dat is nu eens een methode die ik nog nooit gezien heb, laat staan dat ik ze al zou gebruikt hebben.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Berichten: 8.614

Re: [Scheikunde] Molmassa

Zie hier voor enkele rekenvoorbeelden.

Er is ook al eens een topic geweest over vriespuntsdaling.

EDIT: Mendelevium was sneller.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 108

Re: [Scheikunde] Molmassa

Bedankt voor de goede uitleg! :D

Reageer