Springen naar inhoud

aardlekschakelaar

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 23 maart 2005 - 20:42

hoi,
ik hoorde laatst dat een aardlekschakelaar ook word aangesloten op een aardedraad, maar dat is toch helemaal niet zo?
of zie ik hem nou gewoon niet lopen in mijn meterkast.
bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 23 maart 2005 - 22:27

Nee dat klopt er loopt alleen bruin en blauw door.
Wel zijn er bepaalde automaten die, zodra er een lektroom gaat lopen via de PE, aanspreken.

wasbeer

wasbeer

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2005 - 22:32

Een aardlekschakelaar reageert op het verschil in stroom tussen fase en nul, dus door de bruine en de blauwe draad.
Meten in de aardleiding heeft geen zin, omdat een aardlekstroom een andere route naar aarde kan kiezen dan via de groen/gele aarddraad.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2005 - 19:41

Meten heeft inderdaad weinig zin, maar daarnaast zou ik ook niets durven kortsluiten (blauw of bruin met aarde)..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

williewortel

williewortel

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2005 - 22:08

De fasedraad en de N-draad gaan door een kern en vormen samen een primaire wikkeling van een speciale trafo van de aardlek.
De stroom richting door de fasedraad is altijd tegengesteld aan de stroom richting door de N-draad.
Bij normaal gebruik, is de stroom door de fase en door de N-draad gelijk aan elkaar.
De magnetische velden rond de N en de fase zijn dan ook even groot. Omdat de stroomrichtingen tegengesteld zijn, zijn ook de magnetische velden tegengesteld en zullen elkaar opheffen.
Dit betekent dat er door de primaire wikkeling geen induktie in de kern onstaat.
In dit geval zal er dus geen stroom door de sucundaire wikeling vloeien. Wordt het evenwicht in de fase en nulstroom verstoord, door de testknop te bedienen of door een aardlek bij een van de verbruikers, dan zullen de tegengestelde magnetische velden rond de fase en de N elkaar niet helemaal opheffen, zodat in de kern een induktie onstaat, waardoor in de secundaire wikkeling een stroom zal gaan vloeien.
De trekveer zal nu gaan werken, waardoor de dubbelpolige schakelaar fase en N zal verbereken. Bij dit verhaal hoort eigelijk een schema

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2005 - 14:42

Even verder op de posting van Williewortel
Zeer terecht schrijft W. dat de lekstroomschakelaar zal in werking treden als er een aardlek optreedt bij een vd verbruikers. Dat kan bvb het geval zijn als jijzelf een phasedraad aanraakt terwijl je op een of andere manier in verbinding staat met de aarde. De bedoeling is dat die uitschakeling zo snel en bij zo'n lage stroomintensiteit gebeurt, dat er nog geen groot gevaar voor de mens is.
Ik heb gemerkt dat sommige mensen denken dat de lekstroomschakelaar nog meer kan dan dat en bvb altijd beschermt tegen elektrokutie. Dat is echter helemaal niet het geval bvb als jij niet in verbinding staat met de aarde(droge sloffen, op een kleedje, in een fauteuil,..)en je raakt terzelfdertijd de phase en de neutrale draad aan zal je wel een misschien dodelijke stroom door je lichaam kunnen krijgen. Alleen de (smelt)zekeringen en/of de inwendige weerstand van je lichaam zullen de stroomsterte nog beperken.

Nog een opmerking-vraagje : ik dacht dat een lekstroomschakelaar wel degelijk met de aarde moet verbonden worden. De test vh toestel gebeurt dan door bij het indrukken vd testknop, de phase over een grote weerstand met die aarding te verbinden om te zien of het toestel bij zo'n klein onevenwicht reeds uitschakelt.
Mijn vraagje is daarmee in verband : W. schrijft :

"Wordt het evenwicht in de fase en nulstroom verstoord, door de testknop te bedienen enz."

Hoe wordt in je het evenwicht verstoord als de lekstroom schakelaar niet met de aarde kan verbonden worden bij een test ? Op je schema had ik dat misschien vanzelf gesnapt. Krijg ik een antwoordje aub?

wasbeer

wasbeer

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2005 - 16:12

De testknop maakt geen verbinding met aarde. Een kleine stroom wordt omgeleid langs ťťn van de spoelen. Zo ontstaat een onbalans.

Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures