Springen naar inhoud

Druppende kraan.

• Log in om te kunnen reageren

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 maart 2003 - 21:42

Waarom is het, dat als ik de kraan op een klein straaltje zet, dat na verloop van tijd (minuutje) de straal overgaat in druppen?
:shock: ;) :?: 8)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2003 - 23:29

oppervlakte spanning daalt en de straal breekt. Als deze straal gebroken is is ie moeilijk terug op te bouwen. een experimentje is neem een petrischaal en vul dit geleidelijk met water. Je gaat zie dat je druppels vormt die dan langzaamaan samen vloeien tot je een water oppervlak hebt. stop wel vanaf je een oppervlak hebt. Dit is het volume H2o nodig om oppervlakte te maken. Neem nu deeltje per deeltje water weg. je gaat zien dat het oppervlakte langer samen blijft. opeens gaat het toch knappen en heb je weer druppels. als je nu weer een paar druppels erbij doet gaat je het niet lukken om weer een oppervlak te vormen. Wat wel raar is aangezien men met dit zelfde volume water wel een oppervlak had voor het oppervlak brak
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2003 - 19:18

Dat de oppervlakte spanning na breken niet meer recht komt begrijp ik, maar waarom gebeurd dit altijd pas na tientalle seconden?
En in hoeverre heeft de oppervlakte spanning met dit onderwerp te maken, ik bedoel, we hebben het niet over een dekseltje water, maar over stromend water, een stroom die in een laminaire stroom kan zijn of turbulent..

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 17 maart 2003 - 19:35

't Is niet niet een helemaal volledig antwoord, maar volgens mij heeft het te maken met drukval.

Wellicht zit ergens in de leiding (in dit geval nog redelijk ver weg trouwens) een versmalling, waardoor de druk aan die kant niet zo snel kan worden opgebouwd als dat ie aan de andere kant (bij de opening dus) wordt verloren.
In de tijd dat de kraan gesloten is kan de druk in dat leidinggedeelte weer oplopen, tot de gangbare druk op 't leidingnet, zodat het hele feestje zich weer kan herhalen als je weer de kraan open zet.

Als ik de vraag goed heb begrepen hoef je trouwens geen antwoord op het stukje WAAROM de straal breekt, toch? (Bovendien is het antwoord wel al gedeeltelijk gegeven)

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2003 - 19:47

Het gaat dus niet om de vraag waarom de stral breekt nee,
al vindt ik dat drukval verhaal erg aannemelijk, is het toch een beetje vaag, omdat zzo'n drukval toch meestal erg snel gebeurd en niet in orde grote van 10 seconden.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2003 - 21:28

wel als je aan neemt dat het volume door de kraan niet constant is kan het zijn dat deze op een moment lager wordt dan het breek punt en de straal breekt? Ik ben dit natuurlijk niet zeker ik probeer maar

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2003 - 23:33

Ik zal het maar eerlijk zeggen,
ik wis het antwoord al vantevoren, :shock:
maar ik heb dit altijd een leuk raadseltje gevonden.
Xp, je was goed op weg.

De rede dat als je een kraan op een fijn straaltje zet, het straaltje overgaat in druppen, is eigelijk erg voordehandliggend.

Een kraan wordt afgesloten door middel van een rubbertje of een stukje leer. Als je de kraan goed dicht draait druk je dus ook het leertje (rubbertje) in. Dus na net een kraan opengedraait te hebben is het leertje nog steeds ingedrukt, langzaam komt het leertje terug naar zijn originele staat, waardoor het dus steeds meer volume inneemt en de eerst hevige stroom door de kraan wordt dus steeds kleiner, daarom gaat het na verloop van tijd over in druppelen.

Ik hoop dat ik niet teveel onrust heb gestoken met deze nep vraag.
Voor een tweede keer zullen jullie er wel niet intrappen. :wink:

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 18 maart 2003 - 00:29

Och, erin trappen, dat valt ook wel weer mee!

We zijn hier allemaal niet voor niets. Nou ja, om maar gewoon voor mezelf te spreken: ik vind 't gewoon leuk om over zulke dingen na te denken, dus je had mij niet beet of zo :shock:

Hoe dan ook: dit forum is toch weer een beetje kennis rijker geworden, dus ik zie een win win situatie ;)

PS: Wellicht dat het alleen beter is om interesse van bezoekers te concentreren op zaken waar nog geen antwoord op is. Met andere woorden: als je ooit nog zo'n (op zich best interessant) punt te melden heb, vind IK 't in ieder geval best als je dat gewoon op die manier post. Zo van: ik weet het antwoord op de vraag... en dat is nl....

Er zullen dan wel niet veel reacties komen, maar wel mensen die het toch interessant vinden om te weten

PS: Ik heb ook maar gevraagd wat het beheer vindt van "ik weet het antwoord op mijn vraag"-posts

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

• Gast

Geplaatst op 17 mei 2003 - 22:34

...........Een kraan wordt afgesloten door middel van een rubbertje of een stukje leer. Als je de kraan goed dicht draait druk je dus ook het leertje (rubbertje) in. Dus na net een kraan opengedraait te hebben is het leertje nog steeds ingedrukt, langzaam komt het leertje terug naar zijn originele staat............

uiterst plausibele verklaring. maar eerst zien en dan geloven natuurlijk :-)
ik meen mij te herinneren dat er ook keramische kranen bestaan zonder rubbertje of leertje.
Het indirecte bewijs voor bovenstaande verklaring zou dus daarmee geleverd kunnen worden. wie heeft zo'n ding in huis????

grtz

svdw

svdw

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2003 - 12:57

[VOlgens mij komt dat omdat als je het water uit de kraan laat lopen, dat de druk in de waterleidingsbuizen vermnderd, en dat daarom het water strager stroomt door de kraan.
het is ook daarom dat ze vb een watertoren op een hoge hoogte zetten omdat water uiteraard altijd naar beneden stroomt.
OP een hoogte van vb 50m zal er een hoge druk zijn en zal het water beter uit een kraan lopen, maar bij grote steden moet men met pompen werken omdat het bijna geen effect meer heeft

avk

avk

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 16:34

die verandering in straal heeft te maken met de speling in de spindel ander zou je de kraan nooit open krijgen.
Tijden het opendraaien wordt door de druk van het water de speling vergroot of verkleind. aangezien die speling slechts door draaien kan gemaakt worden duurt het een tijd voor de speling eruit of er in is.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 augustus 2008 - 09:25

En dit is zonder twijfel de grootste bump van het forum.

5 jaar en een paar maanden zitten er tussen het laatste en voorlaatste bericht. Erg knap :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures