Bodemloze put, vol?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 35

Bodemloze put, vol?

Hallo,

ik heb even een vraag waar we op school met een paar klasgenoten veel over discussieren (voornamelijk tijdens saaie uren als wiskunde :D ):

Als je een bodemloze put vult met oneindig veel kaas, is deze dan vol/kan deze vol raken?

Ik zou graag horen wat anderen er van vinden :D

pascal

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bodemloze put, vol?

Puur wiskundig gezien is het antwoord niet gedefinieerd (oneindig - oneindig heeft geen uitkomst)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 35

Re: Bodemloze put, vol?

is het dan niet zo dat het volume van de put oneindig is en het volume van de kaas ook?

dan zou je zeggen dat de put vol zit...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bodemloze put, vol?

Je rekent met oneindig alsof het een reëel getal is, dat mag niet. Oneindig - oneindig of - oneindig + (+oneindig) is niet gedefinieerd.

Berichten: 35

Re: Bodemloze put, vol?

ok, laat ik de vraag dan iets veranderen.

zou je een bodemloze put (die hoeft niet oneindig diep te zijn) helemaal kunnen vullen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bodemloze put, vol?

Fysisch gezien niet, alles wat je er in kiepert zal nooit de bodem raken, het blijft dus vallen en je kan er dus dingen in blijven gooien. Een bodemloze put is toch altijd oneindig diep?

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Bodemloze put, vol?

Een bodemloze put is per definitie oneindig diep. Hoe dieper je ook gaat, je komt nooit een ondergrond tegen dus is die oneindig diep.

Als je dat dan wiskundig gezien oplost is het antwoord, zoals eerder vermeld, niet gedefinieerd.

Off-topic: saaie lessen wiskunde bestaat dat? :D
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Berichten: 474

Re: Bodemloze put, vol?

eigenlijk wil ik weten wat jebedoeld met "vol".

Als ik zeg: "ik zit vol". dan bedoel ik, ik ben verzadigd er kan niets meer bij. (en ze noemen mij toch echt ónverzadigbaar') Kan er echt niets meer bij? misschien wel ik zit niet echt vol, maar mijn gevoel in mijn buik doet mij zeggen: "ik ben vol".

Om maar tot de punt te komen; je kiept kaas in de put en op een gegeven moment moet je gewoon aan de put vragen of tie vol is...

Het kan dus, (als tie maar antwoord geeft)
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Bodemloze put, vol?

Als je een bodemloze put vult met oneindig veel kaas, is deze dan vol/kan deze vol raken?
Om een put te vullen, moet de put een bodem hebben. Dus het is niet mogelijk.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 35

Re: Bodemloze put, vol?

off-topic: geloof me, lessen over integreren, primitiveren, standaarddeviaties en limieten zijn niet zo interressant!!!!!

maar goed, als je een put graaft die door de hele planeet heen gaat, is deze bodemloos (want beide uiteinden zijn open) en niet oneindig diep. Als je er aan de ene kant kaas in kiepert met een snelheid groter dan de snelheid waarmee het er aan de andere kant uitkomt, zou deze toch vol zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bodemloze put, vol?

maar goed, als je een put graaft die door de hele planeet heen gaat, is deze bodemloos (want beide uiteinden zijn open) en niet oneindig diep. Als je er aan de ene kant kaas in kiepert met een snelheid groter dan de snelheid waarmee het er aan de andere kant uitkomt, zou deze toch vol zitten?
De kaas valt niet door de planeet heen. Australiers vallen immers ook niet van de planeet af :D

Een kleine hoeveelheid kaas die je in zo'n put gooit zal gaan oscilleren. Als je net zoveel kaas erin gooit als dat je 'aarde' weg hebt gehaald om de put te maken, is de put weer gedempt. Merk wel op dat een gat door de aarde heen meer een tunnel is dan een put.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Bodemloze put, vol?

EditL Zie Bart's post
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Bodemloze put, vol?

[poging tot humor]Als je genoeg kaas in een put die dwars door de aarde gaat gooit... Kaasfondue?[/poging tot humor]

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Bodemloze put, vol?

off-topic: geloof me, lessen over integreren, primitiveren, standaarddeviaties en limieten zijn niet zo interressant!!!!!
Dat kan ik nog moeilijker begrijpen (standdaardeviaties tot daar aan toe) maar integreren en primitiveren is toch leuk :D
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Berichten: 12.262

Re: Bodemloze put, vol?

Als je genoeg kaas in een put die dwars door de aarde gaat gooit... Kaasfondue?


Dat is het hele nut van bodemloze putten natuurlijk. Je gooit er hier een blok emmentaler in, en aan de andere kant zet je een australier klaar met een stokbrood :D
Victory through technology

Reageer