Springen naar inhoud

Alles en niets

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 26 januari 2008 - 13:25

als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik aan niets en geloof alles

Er is gevraagd naar een duidelijke omlijning. Nu vraag ik mij af of je wel in dat soort termen moet denken tenminste in relatie tot de oneliner. Alles en Niets zijn absolute vormen en laten zich niet omlijnen door de perceptie zoals die in het hedendaags denken normaliter gevolgt wordt. Gevoel is in relatie tot de oneliner het hiaat veroorzaakt door het in deze context geplaatste zwaarwegende woord, aan.

vriendelijk groetend,

Mechatronica

mocht je over bovenstaande een mening hebben....ik ben benieuwd
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2008 - 14:21

Er is gevraagd naar een duidelijke omlijning. Nu vraag ik mij af of je wel in dat soort termen moet denken tenminste in relatie tot de oneliner. Alles en Niets zijn absolute vormen en laten zich niet omlijnen door de perceptie zoals die in het hedendaags denken normaliter gevolgt wordt.

Omlijning betekent niet noodzakelijk dat je alles zo moet definiëren dat het benaderbaar is vanuit de alledaagse denkkaders. De vraag moet echter helder en duidelijk uiteengezet worden, volgens de regels der argumentatie. Als je "Alles" en "Niets" absolute vormen noemt, dien je dat bijvoorbeeld te onderbouwen en aannemelijk te maken. N.m.m. is de volgende zin bijvoorbeeld te vaag:

Gevoel is in relatie tot de oneliner het hiaat veroorzaakt door het in deze context geplaatste zwaarwegende woord, aan.

Ik weet niet waar het woordje "aan" vandaan komt ("gevoel is aan"?) dus dat laat ik hier maar even buiten beschouwing. Proberen we de zin te analyseren:

Gevoel is / in relatie tot de oneliner / het hiaat / veroorzaakt door / het zwaarwegende woord / in deze context geplaatst.

Als de context de zin is, wat is dan het "zwaarwegende woord"? Waarom is het zwaarwegend?
Dit zwaarwegende woord zorgt er blijkbaar voor dat ergens iets ontbreekt ("het hiaat"), wat zou dat moeten zijn?
Het gevoel is blijkbaar datgene wat ontbreekt ("gevoel is het hiaat"), waarom?
De "relatie tot de oneliner", wat houdt die volgens jou in? Voor mij is het namelijk gewoon een aforisme, en dat roept bij mij enkel een gevoel op van "ja, leuk, en nu?"...

Ik kan moeilijk anders dan concluderen dat deze zin eigenlijk heel weinig zegt.

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 26 januari 2008 - 17:11

Als de context de zin is, wat is dan het "zwaarwegende woord"? Waarom is het zwaarwegend?
Dit zwaarwegende woord zorgt er blijkbaar voor dat ergens iets ontbreekt ("het hiaat"), wat zou dat moeten zijn?
Het gevoel is blijkbaar datgene wat ontbreekt ("gevoel is het hiaat"), waarom?
De "relatie tot de oneliner", wat houdt die volgens jou in? Voor mij is het namelijk gewoon een aforisme, en dat roept bij mij enkel een gevoel op van "ja, leuk, en nu?"...

Ik kan moeilijk anders dan concluderen dat deze zin eigenlijk heel weinig zegt.

Het zwaarwegende woord is zoals ik al eerder schreef het woord, aan.
Als je kijkt naar het gedeelte van de zin waar dit betrekking op heeft zou je het op 2 manieren kunnen lezen nl als ik voel denk ik aan niets en geloof Alles of als ik voel denk ik Niets en geloof Alles.
Het zwaarwegende woord is er tussen geplaatst als aanduiding van een grens tussen aan iets denken en iets zijn. Even voor het gemak genomen het denken aan niets is hetzelfde als het denken aan iets nl je bent bezig iets te creeren. De grenslijn is geplaatst om het gevoel in al zijn vormen en belevingen te beschermen.

Stel dat het eigenlijk zo zou moeten zijn:

als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

Ik ben nieuwsgierig als je bovenstaande uitleg in oogschouw neemt: Wat is dan je conclusie?
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2008 - 17:32

Het zwaarwegende woord is zoals ik al eerder schreef het woord, aan.

Ah, zo!

Ik ben nieuwsgierig als je bovenstaande uitleg in oogschouw neemt: Wat is dan je conclusie?

Eerlijk? Dat ik het opnieuw moet ontrafelen... We maken de oefening even: je zegt dat je de zin op twee manieren kan lezen:

Als ik voel denk ik aan niets en geloof Alles

of

als ik voel denk ik Niets en geloof Alles.

Er is dus een verschil tussen aan niets denken (iets dat doorgaans alleen door medidatie mogelijk zou zijn) en Niets denken (waar ik me eigenlijk niets - pun intended - bij kan voorstellen), tot verdere conclusies laat ik me voorlopig niet verleiden. Maar dan zeg je:

Het zwaarwegende woord is er tussen geplaatst als aanduiding van een grens tussen aan iets denken en iets zijn. Even voor het gemak genomen het denken aan niets is hetzelfde als het denken aan iets nl je bent bezig iets te creeren. De grenslijn is geplaatst om het gevoel in al zijn vormen en belevingen te beschermen.

Ik snap niet hoe je van voorgaande opeens hiertoe komt. Maar goed: blijkbaar is het nodig dat de grens wordt aangegeven tussen iets denken en iets zijn (dat zou erop kunnen duiden dat de grens anders niet duidelijk is... en dat zou blijkbaar een bedreiging zijn voor het gevoel - maar ik heb nog steeds geen idee over welk gevoel dat dan wel gaat), terwijl aan iets denken en aan niets denken en iets creëren hetzelfde zijn. Nu heb je geen van de drie laatstgenoemde geduid, dus moeten we dit gewoon aannemen om verder te kunnen.

Ik vind dit gewoon nog meer vaagheid :D

Hansicarpus

Hansicarpus

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2008 - 17:50

Misschien is het raadsel enkel op te lossen met Vedische wiskunde :D.

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 26 januari 2008 - 19:18

er is idd een verschil tussen Niets denken en aan niets denken.

Even ter verduidelijking als je denkt aan niets en je gelooft Alles

Wat denk jij wat er met het denken aan niets gebeurt? en als gevolg daarvan met het geloof in Alles

En neem dan eens onder de loep: denk Niets, geloof Alles. Wat gebeurt er dan volgens jou?

Je schrijft ook dat je niet snapt dat aan niets denken hetzelfde is als aan iets denken en het resultaat een creatie in oa het denken is. ter verduidelijking: Je doet iets of je doet niets in beide gevallen doe je wat.

Hari

Hari

• >250 berichten
  • 474 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2008 - 19:27

niets doen (is heel moeilijk maar toch) is toch iets doen? en dus is je conclusie:

niets denken is toch denken?

of is je conclusie

aan niets denken is toch denken....

of is beide correct in jou gedachtepatroon?

Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2008 - 19:48

En neem dan eens onder de loep: denk Niets, geloof Alles. Wat gebeurt er dan volgens jou?

Dan komt er van alles op je af dat je niet verwerkt (je denkt immers niet). Als je dan toch begint te denken wordt je erbij gelapt door degene die het het best kan verkopen :D

Je schrijft ook dat je niet snapt dat aan niets denken hetzelfde is als aan iets denken en het resultaat een creatie in oa het denken is. ter verduidelijking: Je doet iets of je doet niets in beide gevallen doe je wat.

Da's semantiek natuurlijk. Als je met niets doen "niksen" bedoelt, is het inderdaad een activiteit. Als je met niets doen "niets doen" bedoelt, dan kan dat alleen als je dood bent. Als je met aan Niets denken bedoelt "over het Niets denken", dan is het niets een object in je geest waar je eigenschappen aan toekent (desnoods het ontbreken van...). Als je met aan niets denken bedoelt "aan niets denken", dan maak je je gedachten leeg, zoals bij meditatie. D.w.z. dat je eigenlijk ook verlost zou moeten zijn van de wil om iets te creëren...

Maar nu zijn we van vaagheid in gezweef terechtgekomen...

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2008 - 00:16

als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik aan niets en geloof alles

Kijk, ik zie geloof ik dat ik denk dat ik voel dat ik niets begrijp van de topicvraag. Da's alles wat ik zeker weet, hoor.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2008 - 00:46

Veertje vat, impliciet en expliciet, mooi in één lijntje samen wat ik tot nu toe heb geprobeerd te zeggen.

Mechatronica, voor een zinvolle discussie is het van belang dat je:
  • een duidelijk discussiepunt uiteenzet, dat verder gaat dan een analyse van een aforisme die alle kanten uitgaat. Anders zien we door de bomen het bos niet meer.
  • een standpunt inneemt, eerder dan lukraak meer vragen te stellen dan een wijze ooit kan beantwoorden en die nooit tot enige werkbare conclusie kunnen leiden omdat ze alleen wedervragen oproepen.
  • dit standpunt onderbouwt d.m.v. argumentatie die
    • te vatten is binnen een bepaalde rationaliteit en bovenal
    • logisch is qua opbouw
  • lege begrippen definieert. Dit hoeft niet noodzakelijk door praktische concepten te hanteren (al kan dat wel helpen), maar theoretisch onderzoek (bv. door gedachtenexperimenten) moet mogelijk zijn.
  • tracht je formuleringen op te stellen in een klare, heldere taal. De aard van een forum vereist immers communicatie. Zelfs over fundamentele en transcendente zaken kan men duidelijk communiceren.
Anders zullen we moeten besluiten tot een slotje.

Mechatronica

Mechatronica

• >100 berichten
  • 145 berichten

Geplaatst op 27 januari 2008 - 10:06

Veertje vat, impliciet en expliciet, mooi in één lijntje samen wat ik tot nu toe heb geprobeerd te zeggen.

Mechatronica, voor een zinvolle discussie is het van belang dat je:

• een duidelijk discussiepunt uiteenzet, dat verder gaat dan een analyse van een aforisme die alle kanten uitgaat. Anders zien we door de bomen het bos niet meer.
  • een standpunt inneemt, eerder dan lukraak meer vragen te stellen dan een wijze ooit kan beantwoorden en die nooit tot enige werkbare conclusie kunnen leiden omdat ze alleen wedervragen oproepen.
  • dit standpunt onderbouwt d.m.v. argumentatie die
    • te vatten is binnen een bepaalde rationaliteit en bovenal
    • logisch is qua opbouw
  • lege begrippen definieert. Dit hoeft niet noodzakelijk door praktische concepten te hanteren (al kan dat wel helpen), maar theoretisch onderzoek (bv. door gedachtenexperimenten) moet mogelijk zijn.
  • tracht je formuleringen op te stellen in een klare, heldere taal. De aard van een forum vereist immers communicatie. Zelfs over fundamentele en transcendente zaken kan men duidelijk communiceren.
Anders zullen we moeten besluiten tot een slotje.

-Een direct dicussiepunt heb ik niet als je kijkt naar het begin van dit topic zul je zien dat ik eigenlijk ook vraag naar de mening van degene die zich in deze oneliner kunnen inleven.
-Het uitgangspunt is kaderloos denken in relatie tot gevoel
-Mijn positie tot dusver is omschreven in de oneliner
-Het probleem is duidelijk omschreven in eerdere posts die betrekking hadden op de oneliner
-Niets betekent voor mij Alles
-De gebruikte taal is helder en duidelijk geformuleerd refererend naar het eerder genoemde

Ik hoop dat het enige duidelijkheid schept

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2008 - 10:54

TS weigert star enig discussiepunt uiteen te zetten op logische, onderbouwde en rationele wijze of definities uiteen te zetten en blijft hangen in vaagheid. Op deze manier is discussie niet mogelijk. Dit topic is dan ook gesloten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures