Tft of plasma?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Tft of plasma?

Stel je hebt een TFT en een plasma scherm. Ze zijn kwa afmetingen even groot. Ook de resolutie is hetzelfde. Welk scherm is dan het beste voor gebruik als TV? En welke is het beste voor gebruik als computerscherm (games)? Waarop moet je dan met name letten als je let op kwaliteit?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Tft of plasma?

Plasma is het best voor bewegende beelden (stilstaande beelden kunnen het beeldscherm inbranden, al valt dat best mee met de nieuwe technologie). Plasma is zeker niet aan te raden om te gebruiken als computerscherm en games zijn een beetje tussenin. Veel games hebben nogal wat plaatsen waar constant hetzelfde staat (bv aimpoint, healthbar, ...). TFT is dus beter geschikt om bv gewoon te surfen, tekstverwerking,... als je het zou aansluiten op een computer.

Dus plasma enkel voor bewegende beelden, TFT voor beiden.

Waar je moet op letten voor kwaliteit:

- Refreshrate

- Aantal kleuren

- Contrastratio

- Resolutie

En dat is het zowat denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Tft of plasma?

Een van m'n vrienden heeft pas een nieuwe TV gekocht (plasma of TFT dat weet ik niet), maar wat me toen opviel, was dat de pixels soms traag van kleur veranderen. Je ziet het vooral bij voetbaltribunes, waar je veel supporters in alle kleuren van de regenboog hebt; als de camera dan vrij snel beweegt, lijkt het net alsof een aatal pixels (soms zelfs hele vlakken) het tempo van de kleurveranderingen niet meer kunnen bijbenen. Waar ligt dat aan? En kun je hieruit afleiden dat het dan blijkbaar om een TFT scherm gaat?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Tft of plasma?

Een van m'n vrienden heeft pas een nieuwe TV gekocht (plasma of TFT dat weet ik niet), maar wat me toen opviel, was dat de pixels soms traag van kleur veranderen. Je ziet het vooral bij voetbaltribunes, waar je veel supporters in alle kleuren van de regenboog hebt; als de camera dan vrij snel beweegt, lijkt het net alsof een aatal pixels (soms zelfs hele vlakken) het tempo van de kleurveranderingen niet meer kunnen bijbenen. Waar ligt dat aan? En kun je hieruit afleiden dat het dan blijkbaar om een TFT scherm gaat?
Ik weet niet wat voor een merk het is, maar veel nieuwe TV's maken veelvuldig gebruik van beeldverbeteringstechnieken. Vooral bij snel bewegende gedeeltes kan dit afwijkingen geven.

Algemeen in de discussie:

Plasma en LCD (TFT) halen het qua beeld nog steeds niet bij een gewone CRT!

Zet ze maar naast elkaar en speel eens een gewone DVD af (niet die gelikte DVD's van de fabrikanten en/of Disney animatie films!), de artefacten in een plasma en TFT scherm vliegen je om de oren.

Voor de PC is een TFT wél aan te raden daar dit veel rustiger kijkt. Daarbij komt dat je voor de PC een veel hogere resolutie kunt gebruiken (TFT of Plasma je hebt nog steeds maar 625 beeldlijnen).
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Tft of plasma?

Voor de PC is een TFT wél aan te raden daar dit veel rustiger kijkt. Daarbij komt dat je voor de PC een veel hogere resolutie kunt gebruiken (TFT of Plasma je hebt nog steeds maar 625 beeldlijnen).


Natuurlijk vergeten we ff HD TV waarbij een TFT of Plasma echt wel een meerwaarde biedt. Een gewone CRT kan niet de resoluties leveren die nodig zijn voor HD kwaliteit (of je hebt een immense beeldbuis nodig :D ). Als je dus de overstap maakt naar HD dan pas is het nuttig om ook de overstap naat TFT/Plasma te maken. Overigens vraagt het kijken naar TFT schermen ook een zekere gewenning, ik herinner me nog het moment dat ik overstapte van CRT naar TFT op m'n computer. Ik wou toen weer zo snel mogelijk terug naar mijn CRT omdat het er allemaal nogal vreemd en lelijk uit zag. Maar na een maandje op een TFT scherm gewerkt te hebben en later nog eens een CRT gezien te hebben wou ik zeker niet meer terug. TFT > CRT!

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Tft of plasma?

Natuurlijk vergeten we ff HD TV waarbij een TFT of Plasma echt wel een meerwaarde biedt. Een gewone CRT kan niet de resoluties leveren die nodig zijn voor HD kwaliteit (of je hebt een immense beeldbuis nodig :D ). Als je dus de overstap maakt naar HD dan pas is het nuttig om ook de overstap naat TFT/Plasma te maken.


Inderdaad! Ik ben het helemaal eens met je opmerking. Op het moment dat HDTV zijn intrede doet dan ligt de verhouding geheel anders. Trouwens de combinatie TFT/Plasma en digitale televisie is ook al een stuk beter.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Tft of plasma?

Plasma heeft een mooier verloop van kleuren en meer natuurgetrouwere kleuren, TFT is hard omlijnd en kan geen echt zwart weergeven. Wanneer je film kijkt en er zit een donker stuk in, dan kan plasma dit veel mooier en natuurgetrouwer weergeven.

Berichten: 4.546

Re: Tft of plasma?

Ik vraag me trouwens het verschil af tussen TFT en LCD. Wij hebben hier thuis een TFT scherm, en op school gebruiken we LCD schermen en op school is het beeld helderder. Op het TFT scherm van mijn ouders (ik heb hier nog een dikke CRT monitor) ziet het er veel doffer uit.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Tft of plasma?

Ik vraag me trouwens het verschil af tussen TFT en LCD. Wij hebben hier thuis een TFT scherm, en op school gebruiken we LCD schermen en op school is het beeld helderder. Op het TFT scherm van mijn ouders (ik heb hier nog een dikke CRT monitor) ziet het er veel doffer uit.
In principe is iedere TFT een LCD scherm, maar niet iedere LCD scherm is een TFT.

TFT staat voor Thin Film Transistor.

In principe bestaat een LCD scherm uit een heleboel kleine pixels. Liquid Crystals zijn stoffen met langerekte moleculen. Deze liggen allemaal in een richting (anisotroop). Als je daar gepolariseerd licht door laat schijnen zullen de kristallen licht wel of niet doorlaten afhankelijk van de polarisatie richting. Het grappige is dat als je LC's verwarmt of een electrisch veld aanbrengt, ze isotroop worden. In dat laatste geval laten ze geen licht meer door. Vandaar dat achter een LCD scherm altijd een backlight aanwezig is (dit is ook de energieverslinder. Bij zwart beeld blijven de lampen immers gewoon branden).

Deze LC pixels worden in matrix vorm aangestuurd (rijen en kolommen) en we hebben een LCD scherm. In het begin had je LCD schermen met een zogenaamde passieve matrix. Deze kom je nog wel eens tegen in hele simpele toepassingen. De LCD schermen die TFT's hebben, worden onder de actieve matrixen gerekend, omdat nu ieder pixel een eigen transistor heeft. Voordelen van TFT's zijn een beter contrast, een betere kijkhoek en een betere responstijd (<20ms).

Ik denk dat de LCD schermen op school bij jou ook gewoon TFT's zijn. In deze technologie wordt nogal wat geld en tijd gestoken en je mag aannemen dat met verbeterde technieken schermen ook beter worden. Gebruikte technologieen verschillen ook van fabrikant tot fabrikant.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer