Springen naar inhoud

* * * * * 2 stemmen

Inheemse boomsoorten brengen variatie terug

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2008 - 14:04

Veel bossen in Nederland zijn behoorlijk saai, menen de auteurs van het boek Terug naar het lindewoud. Onderzoekers van Wageningen UR, de Katholieke Universiteit Leuven en de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten houden daarin een pleidooi om de eiken en beuken van nu deels te vervangen door lindes en andere kenmerkende boomsoorten van vroeger.

Lees meer ... Wageningen Universiteit
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 januari 2008 - 10:11

Ik ben het er eigenlijk geheel mee eens. Het is goed voor de natuur, maar ook de recreatie.
Het is nu al veel beter, maar ik kan me nog herinneren dat alle bossen in de Kempen alleen maar pijnbomen waren, zo'n 10 meter hoog, 12 jaar oud, (allemaal). Ze waren niet in vierkanten ingedeeld, maar ze waren wel zo verspreid dat de afstand vrijwel een constante was. Daar onder groeide varens, bosgras en bramen.
Er is nu al veel verandert waarbij expres nieuwe bomen zijn gepland en er meer verscheidenheid is aangebracht.
Mijn buitenlandse vriendin moest echter lachen toen ze hoorde dat in Nederland alle bossen netjes in vierkante percelen zijn opgdeelt, die ieders op de 5 meter een greppel hebben voor als er brand uit breekt. Het is meer een park dan een bos, en nog niet eens een mooi park.

de bosanemoon (nog nooit gezien)
Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures