[chemie] molmassa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[chemie] molmassa

2,84 gram kalium reageert met 4,32 gram zuurstof. De reactie is aflopend. Welke stoffen zijn na afloop van de reactie aanwezig en hoeveel gram van deze stoffen?

Wat is aflopend?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [chemie] molmassa

Het verbranden van hout is iets wat we dagelijks meemaken. Hout bestaat voornamelijk uit het element koolstof. De verbranding van hout kunnen we vereenvoudigd voorstellen als de reactie van het element koolstof C met zuurstofgas O2.

Het is echter onmogelijk om uit het gevormde koolstofdioxide terug hout te maken. We kunnen deze reactie dus niet omkeren. Zo een reactie noemen we onomkeerbare of aflopende reacties.


Dit haal ik uit deze site
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] molmassa

dat betekent dat er van je uitgangsstof niks overblijft, alles wordt omgezet naar je reactieproduct. Er ontstaat dus geen evenwicht tussen twee stoffen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: [chemie] molmassa

"2,84 gram kalium reageert met 4,32 gram zuurstof. De reactie is aflopend. Welke stoffen zijn na afloop van de reactie aanwezig en hoeveel gram van deze stoffen?"

voor dit antwoord, wat ik zal doen is:

1) reactievergelijking (uiterst belangrijk)

2) kijken wat de verhoudingen zijn (dus hoeveel kalium reageert er met hoeveel zuurstof; in verhoudingen)

3) alles van kalium en zuurstof omrekenen naar mol. Dat doe je door gram / stofmasssa (zie binas) = je aantal mol.

4) wat is in overmaat? dus als ik bijv. 1 mol x laat reageren met 5000 mol y en de "verhouding" is 1 staat tot 1 dan reageert er alleen maar 1 mol x met 1 mol y.

5) kijk hoe de stoffen zich verhouden met het eindproduct.

6) reken het aantal mol uit van het eindproduct.

7) reken het om naar gram (eventueel). eindproduct mol x eindproduct massa = eindproduct in gram.
"In klaslokalen leer je het minst." - Onbekend

Reageer