Springen naar inhoud

[scheikunde] keto-enol omleggingen

• Log in om te kunnen reageren

temp_tsun

temp_tsun

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2008 - 22:50

Hallo,

ik heb de volgende vraag in mijn boek die ik niet echt snap.

Een molecuul propanon kan door de verplaatsing van een waterstofatoom overgaaan in propeen-2-ol. Dit noemt men de "keto-enol omlegging". In propanon bestat een evenwichtssituatie tussen propanon en propeen-2-ol. In de evenwichtssituatie is de concentratie propanon veel groter dan van propeen-2-ol. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, reageert propanon, zij het uiterst langzaam, met natrium. Bij deze reactie onstaat onder andere waterstof.

dan is de vraag: geef een verklaring voor deze reactie.

Ik weet eigenlijk niet waarom die dubbele binding wordt verbroken en daarna opgebouwd ergens anders. Het antwoord hoort te zijn:

Door het evenwicht is er steeds een beetje propeen-2-ol aanwezig. Natrium kan daarmee reageren, waarbij waterstof ontstaat. Als het propeen-2-ol 'op' is, zal door het evenwicht steeds weer opnieuw propeen-2-ol ontstaan.

- Tot zo ver kan ik het antwoord nog begrijpen -

Hierdoor gaat de reactie steeds door tot propanon op is.

Hoe kan dan propanon op zijn terwijl dit een evenwichtsreactie is? Verder vraag ik me ook af wat die natrium daar eigenlijk doet? Want volgens mij kan het ook zonder natrium toch?

En als er een evenwicht zich insteld waarom raakt die andere dan op? In de tekst staat trouwens niet dat je constant natrium toevoegt. Maar als dat wel zo het geval is dan lijkt het me nogal logisch dat de reactie naar 1 kant op gaat.

Hartelijk dank voor jullie hulp.
"In klaslokalen leer je het minst." - Onbekend

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2008 - 00:04

Het evenwicht is er alleen tussen propanon en propeen-2-ol. Dat propeen-2-ol reageert met natrium tot natrium-propeen-2-olaat, waarbij waterstof vrijkomt. Die reactie is aflopend. Door deze reactie wordt steeds propeen-2-ol onttrokken aan het evenwicht, dat hersteld wordt doordat moleculen propanon worden omgezet in propeen-2-ol.

Dit proces (onttrekken van propeen-2-ol aan het evenwicht en aanvullen door omzetting van propanon) gaat door, zolang er natrium aanwezig is om te reageren (of totdat alle propanon is weggereageerd).

De overall-reactie is dus aflopend.

Je hebt dus ook wel degelijk natrium nodig.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

temp_tsun

temp_tsun

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2008 - 00:15

Ah, nu begrijp ik het, je voegt dus gewoon natrium toe. Stomme vraag eigenlijk. Ik dacht iets meer in de zin van dat natrium erin ofzoiets zat.

Bedankt voor je reactie =)
"In klaslokalen leer je het minst." - Onbekend

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures