Vreemdekrachtverdeling vliegwielen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

Vreemdekrachtverdeling vliegwielen

Ik ben een tijdje geleden op het internet een proef gezien uit mijn oude natuurkundelessen.

Namelijk iemand met een fietswiel op een draaiende stoel.

Als je nu het wiel dwars op de draairichting probeert om te draaien zal de stoel gaan draaien.

(in ieder voorbeeld draaidt het wiel zelf met een redelijke snelheid.)

Als ik nu het wiel boven mijn hoofd houdt als een paraplu. niet helemaal met de as loodrecht maar onder een hoek van 15 graden.

Nu ga ik terwijl ik op de stoel zit de as draaien om de loodlijn en dus op de draaias van de stoel,

ik draai de as zo dat tov van mij de as van het wiel een zanlopervorm maakt.

Volgens mij ga ik dan ook draaien.

Als dit klopt zou ik dat dan ook kunnen doen met 4 wielen op de hoeken van zeg maar een eenvoudige

kinderkarousel uit de speeltuin. Door nu de wielen tegelijk te draaien zeg 15 graden uit de loodlijn gaat de karousel ook draaien.

Een van de dingen die uit alle proefen blijkt is dat de uitgeoefende kracht op de as eigenlijk door de rotatie,

een 90 graden wordt gedraaid.

Nu komt eigenlijk de grote vraag die me dwarszit.

Kan ik nu rechtstreeks een kracht op de velg uitoefenen zodat het wiel gaat draaien.

Om een voorbeeld visueel te maken.

Stel ik neem een fietswiel in een rechte vorm met het stuurbalhoofd als vrij draaipunt.

Als ik nu op de plek waar normaal de dynamo zit een sterke magneet/ trillingsbron plaats,

gaat het wiel dan draaien om de stuuras, dwars op de wielas.

Wie kan mij dit vertellen?

Waarom wil ik dit weten.

Eigenlijk heel simpel ik wil een apparaat maken waar een aantal gyroscopen in een cirkel worden opgesteld.

Nu wil ik de gyroscopen plaatsen als de schoepen van een schroef.

door nu te drukken op de gyroscoopranden met bv een magneet. zou ik dus eigenlijke een tegendruk in de

gyroscoop-assen moeten kunnen opwerken.

Er van uitgaand dat de gyroscoopasseen gefixeerd zijn tov het chasis van het apparaat.

dan zou er een momentum ontstaan waardoor heel het apparaat om de cirkelas wil draaien.

Kan iemand mij vertellen of dit klopt of dat ik ergens een denkfout maak.

Of dat er al zoiets als apparaat bestaat?.

Voor diegene die denken waarvoor wil je dat weten.

Dat is een apart verhaal,

een aantal jaren geleden kwam ik verslag tegen van een proef.

In deze proef werd een gyroscoop in de draaiasrichting van de as versneld

zeg zoals de proppelor van een vliegtuig, maar dan in een afgesloten cyllinder die versneld wordt.

Uit deze proef kwam dat hoe sneller de gyroscoop zelf draaide des de groter werd de weerstand om te versnellen.

stel dat ik nu het vliegwiel dat ik in de fietsvork had staan midden in een donutvormig bassin zet , maar dan een vliegwiel met zeg maar een massa van 60 kg en een 3000 rpm.

Er van uitgaand dat het gelukt is om met een magneet of een andere bron het wiel te laten draaien.

Nu ben ik heel nieuwschierig of het water langzaam aan mee gaat roteren met het vliegwiel,

wat er eigenlijk dwars instaat.

De breinkronkel hierachter is erg theoretisch.

Stel dat het water gaat bewegen houdt dit in dat het draaiende vliegwiel een veld opwekt

dat groter is dan zijn eigen fysieke vorm, zeg als het veld van een electromagneet.

Dit zou dus inhouden dat je een veld hebt wat direct inhaakt op het eletromagnetisch veld van alle materie.

theoretisch zou je dan moeten kunnen versnellen als je de gyroscopen als een schroef plaatst.

Maar zoals hierboven vermeld, dit is puur theorie.

Reageer