Springen naar inhoud

Elektriseermachine

• Log in om te kunnen reageren

Acap

Acap

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2008 - 23:51

Hai,

ik probeer het maar nog een keer nadat mijn eerste post totaal werd genegeerd. de plan was om een elektriseer machine van wimshurst te bouwen maar bleek dat dat et lang ging en duren en gewoon te weinig over bouwplannen op het net te vinden was , hebben wij besloten om iets anders te doen.

een maand geleden was ik begonnen met de zoektocht naar bouwplannen van de wimshurst machine en kwam tussen door ook andere soorten elektriseer machines tegen(tesla spoel, van de graaf) 1 van hen waarvan ik het naam niet meer kan herinneren zag er wel interessant uit en ook niet al te moeilijk om te maken.

het had ongeveer de zelfde effect als een tesla spoel, zag er uit als een trap met allemaal weerstanden tussen 2 lange metalen sprieten die naar 1 punt toe gingen waarvan de schok werd afgeschoten. dat is hoe ik het me kan herinneren en helaas niet meer dan dat.

mijn vraag is dus of iemand weet welke machine dit was? zodat ik er wat meer onderzoek over kan doen.

alvast bedankt.

Acap

Veranderd door ypsilon, 29 januari 2008 - 21:26

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 januari 2008 - 00:28

Een genegeerde post lijkt me vreemd. Het is eerder dat ik (en dat denk ik dan voor meer gebruikers te gelden) me geen voorstelling kan maken van de door jou beschreven machine. Kenmerk van een elektriseermachine is dat relatief kleine ladingsverschillen worden opgebouwd, maar onder hoge spanning. Met twee sprieten kun je ladingsverschillen opslaan, echter, als je die dan verbindt middels weerstanden gaat daardoor al een stroom(pje) lopen waardoor het opbouwen van ladingsverschillen uitgesloten is.

Het enige wat ik kan bedenken is een jakobsladder. Maar ten eerste zitten daar geen weerstanden tussen de sprieten, ten tweede wijken de sprieten juist uit elkaar.
http://video.google....7...h&plindex=7

Veranderd door Jan van de Velde, 28 januari 2008 - 00:29

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Acap

Acap

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2008 - 17:24

Bedankt voor de feed back,

jakobsladder ziet er interessant uit, enig idee of het maken van een jakobsladder moeilijk is? zou ik de onderdelen makkelijk kunnen krijgen? en als ik op het internet rond zoek naar jakobsladder krijg allemaal bijbelse gedoe, is er een andere naam dat ook wel gebruikt word of moet ik op iets anders zoeken? ik ben namelijk dus op zoek naar een handleiding waarin verteld hoe je er 1 kan bouwen.

alvast bedankt

Acap

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 januari 2008 - 17:37

als eerste:
http://www.wetenscha...showtopic=52043

dan eventueel nog:
nanocursus googlen:

Verborgen inhoud
voeg aan je zoekterm een relevant extra woord toe, logisch hier lijkt me elektriciteit, om de meeste links naar andere betekenissen weg te filteren
vind je nog niet wat je zoekt, vertaal je zoekwoorden in het engels: jacobsladder electricity
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Acap

Acap

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2008 - 19:13

Dank je !

hier heb ik veel aan :D

met vriendelijke groet,

acap

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures