[scheikunde] reactie-enthalpie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 247

[scheikunde] reactie-enthalpie

Ureum (NH2-CO-NH2) reageert bijt kamertemperatuur met water ter vorming van ammoniak en koolstofdioxide. Schrijf de reactie en bereken de standaardreactienthalpie.

daar zit ik dus mee vast:

eerst zoek ik op wat ik kan vinden in mijn tabellenboek:

Hc(ureum)=-632.2kj/mol

Hf(water)= -187.8 kJ/mol

Hf(ammoniak)= -46.1Kj/Mol

Hf (CO2)= -393.5 kj/mol

reactievgl: H2N-CO-NH2 + H2O ==> 2NH3 + CO2

probleem: de vormingsenthalpie van ureum is niet gekend, maar wel de verbrandingsenthalpie: ik redeneer:

ureum + O2 ==> CO2 + H2O + NO??? (moet dit NO zijn of NO2???)

Nu zit ik daar vast om 2 redenen: Ik weet niet of er NO of NO2 gevormd wordt, en ten tweede weet ik niet zeker of ik die verbrandingsreactieenthalpie gelijk ga mogen stellen aan de vormingsenthalpie van ureum, waarschijnlijk wel denk ik, maar ik weet niet waarom.

Iemand die hier een beetje toelichting bij kan geven aub?

mvg

steve

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] reactie-enthalpie

De verbrandingsenthalpie is niet gelijk aan de vormingsenthalpie. Sterker nog, de verbrandingsenthalpie is nooit gelijk aan de vormingsenthalpie. De vormingsenthalpie is de enthalpie van een (hypotetische) reactie waarbij de stof gevormd wordt uit de elementen in hun meest stabiele vorm bij standaardomstandigheden. Voor ureum dus:

a C + b H2 + c N2 + d O2 --> CO(NH2)2

De verbandingsenthalpie hoort bij de verbrandingsreactie, waarbij ureum de beginstof is. Bij deze reactie wordt geen NO of NO2 gevormd, maar N2.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 247

Re: [scheikunde] reactie-enthalpie

maar hoe kan ik dan met die gegevens de vormingsenthalpie bepalen die ik nodig heb, dat moet toch via de verbrandingsenthalpie of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] reactie-enthalpie

Probeer eens of je de gegeven reactie kunt schrijven als een optelsom van vormings- en verbrandingsreacties. De reactie-enthalpie van de gegeven reactie is de som van de enthalpieën van die reacties.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactie-enthalpie

Zie ook hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 247

Re: [scheikunde] reactie-enthalpie

Probeer eens of je de gegeven reactie kunt schrijven als een optelsom van vormings- en verbrandingsreacties. De reactie-enthalpie van de gegeven reactie is de som van de enthalpieën van die reacties.
zou je dat mss een keer kunnen voordoen aub want ik heb het niet helemaal door

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactie-enthalpie

Je vindt een voorbeeld in de link uit mijn vorige post.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 5

Re: [scheikunde] reactie-enthalpie

Zou je een uitwerking kunnen geven van deze opgave want ik kom niet goed uit.

Hc ureum = Hf N2 , dat gaf je zelf eerder aan

Als ik alles optel:

Hr = (Hf(NH3)+Hf(CO2)) - (Hf(N2) + Hf(H2O))

Hf= (2*-46.1-393.5) - (0-241.8)

Hf= -243.9 kJ

Maar het antwoord moet 133.0 kJ zijn

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] reactie-enthalpie

Hc ureum = Hf N2 , dat gaf je zelf eerder aan
Dat is niet juist. Je kunt de vormingsenthalpie van ureum wel berekenen uit de verbrandingsenthalpie.

Stel hiervoor eerst de reactievergelijking op voor de verbranding van ureum.

Zoek in een tabel de vormingsenthalpieën op voor de stoffen in de reactievergelijking en zoek de verbrandingsenthalpie op van ureum.

Bereken hieruit de vormingsenthalpie van ureum.

Hoever kom je hiermee?

Reageer