Zwart gat

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 30

Zwart gat

Vraag: Kan je nu wel in een zwart gat vallen of blijf je steken in de "event horizon"??

Indien het laatste het geval is, zal er nooit massa bijkomen in een zwart gat.

Berichten: 624

Re: Zwart gat

erhoy schreef:Vraag: Kan je nu wel in een zwart gat vallen of blijf je steken in de "event horizon"??

Indien het laatste het geval is, zal er nooit massa bijkomen in een zwart gat.
Dat hangt van de waarnemer af. Als je buiten het zwarte gat zit en een persoon aanschouwt die in het zwarte gat valt, dan zul je waarnemen dat die persoon steeds langzamer naar de waarnemershorizon valt en uiteindelijk stil komt te staan ( net buiten de horizon ). Maar de persoon zelf meet juist dat hij steeds sneller naar het zwarte gat valt, en binnen een eindige tijd voorbij de horizon komt. Het ligt er dus helemaal aan van waar je het zaakje bekijkt.

Dit wordt wiskundig vertaald als "de coordinatentijdsduur van het proces is oneindig, maar de eigentijdsduur van het proces is eindig". Dit kun je uitrekenen voor bijvoorbeeld het Schwarzschild-geval.

Berichten: 30

Re: Zwart gat

Rudeoffline schreef:Dat hangt van de waarnemer af. Als je buiten het zwarte gat zit en een persoon aanschouwt die in het zwarte gat valt, dan zul je waarnemen dat die persoon steeds langzamer naar de waarnemershorizon valt en uiteindelijk stil komt te staan ( net buiten de horizon ). Maar de persoon zelf meet juist dat hij steeds sneller naar het zwarte gat valt, en binnen een eindige tijd voorbij de horizon komt. Het ligt er dus helemaal aan van waar je het zaakje bekijkt.

Dit wordt wiskundig vertaald als "de coordinatentijdsduur van het proces is oneindig, maar de eigentijdsduur van het proces is eindig". Dit kun je uitrekenen voor bijvoorbeeld het Schwarzschild-geval.
Betekent dit dus inderdaad dat voor ons als externe waarnemer er nooit massa bijkomt in een zwarte gat.

Alle massa blijft dus steken net buiten de eventhorizon. Raar idee. Zo wordt het nooit gebracht.

Of is dit alleen waar in het extreme geval dat de waarnemer buiten het zwarte gat oneindig ver weg is, hetgeen nooit echt het geval is.

Berichten: 8.614

Re: Zwart gat

Kijk ook eens hier, hier en hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Zwart gat

erhoy schreef:Betekent dit dus inderdaad dat voor ons als externe waarnemer er nooit massa bijkomt in een zwarte gat.

Alle massa blijft dus steken net buiten de eventhorizon. Raar idee. Zo wordt het nooit gebracht.

Of is dit alleen waar in het extreme geval dat de waarnemer buiten het zwarte gat oneindig ver weg is, hetgeen nooit echt het geval is.
Jawel, want de event horizon van de totale massa (de massa van het oorspronkelijke zwarte gat plus de bijgekomen massa die op de rand blijft steken) is groter dan de event horizon van het oorspronkelijke zwarte gat. De bijgekomen massa bevindt zich dus op de rand van het oorspronkelijke zwarte gat, maar binnen de nieuwe, grotere event horizon.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 30

Re: Zwart gat

Jawel, want de event horizon van de totale massa (de massa van het oorspronkelijke zwarte gat plus de bijgekomen massa die op de rand blijft steken) is groter dan de event horizon van het oorspronkelijke zwarte gat. De bijgekomen massa bevindt zich dus op de rand van het oorspronkelijke zwarte gat, maar binnen de nieuwe, grotere event horizon.


Begrijp ik het dan goed dat op deze manier een zwart gat een heleboel event horizonnen kan hebben, wanneer er steeds meer massa aangetrokken wordt. Ik ben dat nergens tegengekomen dat dat zo is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Zwart gat

Begrijp ik het dan goed dat op deze manier een zwart gat een heleboel event horizonnen kan hebben, wanneer er steeds meer massa aangetrokken wordt. Ik ben dat nergens tegengekomen dat dat zo is.
Elke keer dat er nieuwe massa bijkomt wordt de oude event horizon vervangen door een nieuwe, grotere event horizon. Omdat we geen informatie meer kunnen verkrijgen over het binnenste van deze nieuwe horizon heeft het niet veel zin meer om nog over de oude horizon te praten. Maar ik denk dat je het wel ongeveer kan zien zoals jij nu zegt.

P.S. ik moet wel zeggen dat dit grotendeels mijn eigen interpretatie is, ik weet er iets te weinig van om dit met zekerheid te kunnen zeggen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer