Computationele astrofysica

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 1

Computationele astrofysica

Voor de geinteresseerden: de onderzoeksgroep Computationale Astrofysica in Amsterdam onderzoekt de evoluties van sterren aan de hand van computersimulaties. Beetje apart, aangezien er geen telescoop aan te pas komt. Momenteel proberen ze de internationale samenwerking op dit gebied te vergemakkelijken.

Zie ook voor een filmpje

Sterren waarnemen via de computer

Weet iemand wat voor nut deze manier van waarnemen heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Computationele astrofysica

Simulaties zijn zeker interessant maar de geringste fout in de beginvoorwaarden of iets te grove stappen maakt een fantasiewereld. Denk aan het bekendste voorbeeld uit de chaostheorie, die met de vlinder. Ik zet altijd zeer dikke vraagtekens bij simulaties.

Het beoogde nut is zonder twijfel, dat je een miljoen jaar in b.v. een seconde voorbij kan laten gaan. (Bezoek maar eens een optisch planetarium. Als men de planeetbeweging toont, gaan er maanden in seconden voorbij.)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Computationele astrofysica

Ik zet altijd zeer dikke vraagtekens bij simulaties.
Eerlijk gezegd doe je hierbij onrecht aan computationele fysica. Bedenk dat simulaties gebruikt worden in brede kringen: van CAD tot zeer fundamentele toepassingen. In elk van deze gebieden blijkt dat analytische resultaten nauwkeurig gereproduceerd worden, en worden voorspellingen in overeenstemming met metingen bekomen. Het is, bijvoorbeeld, geen probleem om chaotische systemen te simuleren.

Uiteraard bestaan voldoende controles om te bestuderen of een simulatie nauwkeurig is. Factoren zoals het vlindereffect vormen slechts een probleem indien beginvoorwaarden onvoldoende gekend zijn (zoals bij weersvoorspellingen). Alles is dus ok, zolang men niet dom begint te doen over interpretaties.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Computationele astrofysica

Eerlijk gezegd doe je hierbij onrecht aan computationele fysica.
Als er controlemogelijkheden zijn, geef ik onmiddellijk toe, dat ik te kort door de bocht ging. Ik doelde echter op onbekende beginsitaties. Ik wilde niemand op de tenen trappen.

Reageer